INDUSTRI

Svenskene vil ha ubemannet kampfly

JAS Gripen kan fly uten pilot i fremtiden.

Sveriges forsvar har utredet en førerløs versjon av JAS Gripen.
Sveriges forsvar har utredet en førerløs versjon av JAS Gripen. Bilde: Katsuhiko TOKUNAGA
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
16. aug. 2012 - 10:58

Det svenske forsvaret har studert muligheten for at JAS Gripen i fremtiden kan fly ubemannet, skriver nyteknik.se.

Droneversjonen av JAS Gripen blir beskrevet i en hittil ukjent studie.

Sveriges forsvarssjef, general Sverker Göranson, har utredet ulike alternativer for hvordan det svenske kampflysystemet skal se ut i fremtiden. En anbefaling ble oversendt den svenske regjeringen 29. februar i år.

Hemmelig utredning

Seks alternativer for fremtidens kampfly ble deretter presentert under en pressekonferanse 1. mars i år.

Nå avslører Ny Teknik at det i tillegg har blitt arbeidet med en studie av et syvende alternativ - C3.

C3 består av planer for både en bemannet og ubemannet versjon av neste generasjon JAS 39 Gripen - Super-Jas.

Les også: Planlegger E6 med dronefly

2030-perspektiv

Alternativet blir beskrevet i et hemmeligstemplet budsjettunderlag, som nyteknik har fått tilgang til.

Hensikten med utredningen av C3, har vært å "kortfattet beskrive utviklingen av ubemannede flygende systemer i et 2030-perspektiv og muligheten for å kombinere disse med bemannede plattformer."

Det førerløse flyet skal som dagens versjon av JAS 39 Gripen kunne veksle mellom oppgaver som angrep, sporing og overvåkning.

Les også: Dette er Norges nye storselger

Spare liv

Et av argumentene for ubemannede fly, er at de kan handle anderledes enn om det sitter et menneske i flyet.

Utredningen beskriver også utfordringer ved å fly store droner: De må kunne fjernstyres på en sikker måte og kunne fly sammen med både militære og sivile bemannede fly.

Flere utfordringer

I følge en norsk ekspert på droner, er utfordringen å utvikle bedre systemer for kunstig intelligens for å kunne realisere førerløse kampfly.

- Utfordringen er å lage systemer som har evnen til å reagere på hendelser som skjer underveis. Et ubemannet kampfly må for eksempel kunne fly sammen med vanlig sivil  lufttrafikk i fredstid, og ikke i avgrensede soner i luftrommet, sier Tor Olav Steine, formann i UAS Norway.

UAS Norway er en uavhengig medlemsorganisasjon for private bedrifter og offentlige myndigheter for å fremme utvikling og sikker anvendelse av ubemannede fly.

Han legger til at dronene som for eksempel amerikanske Predator, ikke er førerløse i egentlig forstand, fordi de blir kontrollert av et stort mannskap på bakken.

Kunstig intelligens

Selvstendige førerløse fly, som er forhåndsprogrammert og kan handle uavhengig, vil kreve stor datakraft og avansert kunstig intelligens, ifølge utredningen.

Forsvarets materielverk, Totalforsvarets forskningsinstitutt og Gripen-produsent Saab har deltatt i utredningen.

Les også:

Påstand om triksing med tall ved kampflykjøp

Her er de beste WWII-jagerne  

Flygende spion veier 16 gram  

USA tester norsk F-35-missil  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.