MOTOR

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

 

23. aug. 2012 - 19:05

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 118 NH90 til 11 land (per august 2012)

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm

Mens landversjonen av NH-90 (TTH) har vært i bruk i seks år, er det først nå den første maritime NH90 (NFH) med full operativ kapasitet leveres.

Det heldige mottakerlandet heter Nederland, som har bestilt 20 maritime Nato-helikoptre, og i likhet med Norge har måttet utsette utskiftingen av sine Lynx-maskiner på grunn av forsinkelsene i NH Industries.

Les også: Sikorsky håper på norsk kontrakt

Første maritime FOC

Nederland har fra før sju NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) som blant annet betyr at helikoptrene mangler våpen, taktisk navigasjon og enkelte andre operasjonelle kapasiteter.

Også Nederland måtte ta til takke med IOC da de mottok den første maskinen i 2010, tre år forsinket.

Nå kommer altså det første fullt operative helikopteret (FOC).

Kommandørkaptein Jan-Willem Boone, som er sjef for den nederlandske 860-skvadronen, sier til tidsskriftet Flight at forskjellen på de to konfigurasjonene for det meste er softwarerelatert.

Det dreier seg om rundt 300 komponenter som må oppdateres i overgangen fra IOC til FOC.

Les også:

Forsvaret vurderer Seahawk

Regjeringen krever helikoptre innen 2014  

Tilbake til fabrikk

Nederland skal ta levering av én FOC-maskin i år, og deretter fire i året fram til 2015. Deretter skal de sju IOC-konfigurerte helikoptrene tilbake til fabrikk for å modifiseres.

Den samme logikken følger den norske leveransen. Norge har som kjent bestilt 14 NH90. De første seks kommer i IOC, før det kommer åtte FOC. Deretter skal de første seks flyene tilbake til Italia for såkalt «retrofit».

– Hva slags betydning har de ferdig sertifiserte nederlandske NH90-ene for de norske tilsvarende maskinene?

– Vi og andre nasjoner i etterkant drar nytte av de nederlandske sertifiseringene av basissystemer. Samtidig har vi noen tilpassinger på våre helikoptre som Nederland ikke har, blant annet på grunn av klima, sier Ivar Dyrdal, som leder anskaffelsesprosjektet hos Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).

Nederland er sammen med Frankrike, Tyskland og Italia et partnerland som ligger før i leveringskøen enn Norge, som er blant eksportnasjonene.

Les også: Ulykkeshelikopter ble overbelastet

«Ytterligere vesentlig forsinket»

Seks år på overtid mottok Norge sin første NH90 en måned før jul i fjor.

Da var planen at neste maskin skulle leveres Forsvaret første kvartal i år. Den er ennå ikke levert.

Mens Forsvaret tidligere gikk åpent ut med leveringstakten som var avtalt med leverandøren, er det nå slutt på å få overlevert tidsplaner.

Forsvarsminister Espen Barth Eide sa til Stortinget tidligere i august at det vil bli aktuelt å anskaffe andre helikoptre dersom NH90 blir «ytterligere vesentlig forsinket».

– Fra norsk side vil vi vurdere hvor mye tid vi skal gi industrien. Men hva slags frister vi har gitt før kontrakten oppheves, er begrenset informasjon vi ikke vil ut med, sier Dyrdal.

Les også: Flygende spion veier 16 gram

NH90 er førstevalget

Forsvarsministeren informerte også Stortinget om at NH Industries har skjerpet seg den siste tida:

– Vi observerer at leverandøren i løpet av sommeren har tatt grep for å forbedre kvaliteten på produktet og at dette er ment å gi resultater i leveransene av NH90 til Forsvaret, skrev han.

– Nå er vi tilbake etter sommerferien og jobber med å kvalitetssikre at tiltakene faktisk virker. Når vi er fornøyd og ser at det går i riktig retning, vil vi rapportere om det, sier Dyrdal.

Han sier videre at det er først i etter dette at de kan få et godt og oppdatert bilde på leveringssituasjonen.

De prosessuelle grepene som nå tas vil slå inn på samtlige maskiner i etterkant. I Italia står det nå en rekke norske NH90 som er ferdig i sluttmonteringa og klare til å gjennomgå etterkvalitetskontroll og deretter leveres.

Dette skal innebære at leveransene foretas fortløpende, trolig kvartalsvis. Å motta 14 maskiner på ett år kan ikke Forsvaret håndtere uansett.

Dyrdal understreker at forstudien for å sondere markedet for andre helikoptre handler om å ha en kriseløsning klar, ikke at noen mener det finnes noen bedre plattform enn NH90 der ute.

Fikk du med deg disse helikoptersakene?

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Første NH90 seks år på overtid

Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse  

Sea King-enes konge

Girkassa er helikopterets akilleshæl

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.