Det var et AIrlift-helikopter av denne typen, Eurocopter AS350 B3, som styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete i Hardanger for ett år siden. (Bilde: Ness, Jan Kåre)

HELIKOPTERULYKKEN I ULLENSVANG

Ulykkeshelikopter ble overbelastet

Overbelastning av hydraulikksystemet pekes ut som sannsynlig årsak til helikopterstyrten i Ullensvang der fem mistet livet.

Helikopteret tilhørte Airlift AS og var av typen Eurocopter AS350 B3 Ecureuil.

Det styrtet ved Dalamot i Ullensvang kommune 4. juli i fjor. Alle fem om bord omkom i ulykken.

De fire passasjerene var i familie og skulle på hyttedugnad da helikopteret styrtet.

Les også: Fem fryktes døde i helikopterulykke i Hardanger

Neppe teknisk svikt

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har ikke funnet tegn som tyder på teknisk feil på helikopteret. Motoren gikk og leverte kraft til rotorene da helikopteret gikk i bakken, kommer det fram i en foreløpig rapport.

SHT mener det er mest sannsynlig at hydraulikksystemet nådde sin begrensning i en sving like før havariet, og at dette ledet til et fenomen kalt «servo transparency», eventuelt «jack stall».

Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift med fem personer om bord styrtet i fjellet.
SHT mener det er mest sannsynlig at hydraulikksystemet nådde sin begrensning i en sving like før havariet, og at dette ledet til et fenomen kalt «servo transparency», eventuelt «jack stall».Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift med fem personer om bord styrtet i fjellet. Ness, Jan Kåre

Ut av styring i svingen

Helikopteret hadde ikke flygeregistrator (FDR), men vitner på bakken så at helikopteret under innflyging påbegynte en krapp, synkende sving mot høyre og tilsynelatende kom ut av styring midt i svingen.

På slutten så det ut som det var i ferd med å rette seg opp, men det traff bakken med stor kraft cirka 500 meter fra planlagt landingssted og tok øyeblikkelig fyr.

– Når fenomenet oppstår i høyre sving, motarbeider det flygerens forsøk på å rette opp helikopteret og kan føre til at helikopteret avviker betydelig fra planlagt flygebane, skriver havarikommisjonen.

Varmt og tynn luft

AS350 B3 har én motor og en maksimal avgangsvekt (MTOW) på 2 250 kilo.

SHT påpeker at hydraulikkoverbelastning framskyndes av faktorer som høy masse, høy hastighet, høyt kraftuttak og høy tetthetshøyde («tynn luft»).

– Dermed vil «servo transparency» lettere inntreffe når man flyr et relativt tungt lastet helikopter i fjellet en varm dag, slik tilfellet var med ulykkeshelikopteret, heter det i rapporten.

Den foreløpige rapporten offentliggjøres i dag fordi den endelige rapporten ikke ble klar innen tolv måneder etter at ulykken skjedde.