Det er et helikopter av denne typen, Sikorsky MH-60R Seahawk, som vurderes istedenfor NH90. (Bilde: US Navy)

SEAHAWK VS NH90

Forsvaret vurderer Seahawk

Kan bryte NH90-kontrakten.

Norge vurderer å bryte milliardkontrakten med den italienske helikopterprodusenten NH Industries.

Årsaken er at leveransen av 14 helikoptre til Forsvaret er over seks år forsinket.

Norge har kun mottatt ett helikopter.

Les mer: Første NH90 seks år på overtid

To alternativer

Nå er forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) i ferd med å få nok. Før sommeren ba Eide Luftforsvaret lage en rapport om hvilket helikopter som kan brukes som erstatning for de bestilte NH90-helikoptrene.

Svaret foreligger nå i form av en rapport som peker ut to modeller av det amerikanske Sikorsky Seahawk-helikopteret, blant annet United States Navy Sikorsky MH-60R Seahawk, skriver Aftenposten.

Oberstløytnant Per Egil Lindqvist, fungerende sjef i utviklingsstaben i Luftforsvarsstaben, understreker at man fortsatt håper på NH90 fra Italia, men han forteller at Forsvaret nå skal be om et pristilbud fra Sikorsky.

Tålmodighetsprøve

Espen Barth Eide skal ta den endelige beslutningen.

– Vi mener fortsatt at NH90 er en optimal plattform og ønsker at vi får levert det. Men det er altså grenser for vår tålmodighet, sier Eide.

Helikoptrene skal benyttes av Kystvakten og av Marinen. På fregattene skal helikoptrene sørge for at våpensystemene kan utnyttes fullt ut. På kystvaktskipene skal helikoptrene utgjøre en helt avgjørende rolle som overvåker av fiske i norsk territorialfarvann.

Helikoptrene som i dag følger kystvakten, Lynx, synger på siste verset og ifølge avisen er det tilfeller der man har kun ett helikopter til disposisjon.

Fikk du med deg disse sakene?

Her er Kystverkets nye øyne

Dette er Norges nye storselger

Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse