Innen 2020 er omme skal samtlige Sea King-helikoptre være faset ut etter nærmere 50 års tro tjeneste. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Sikorsky S-92A, her i CHC-drakt på Flesland, er en av kandidatene til å overta som nytt SAR-helikopter i 330 skvadron. (Bilde: Håkon Jacobsen)
AgustaWestland AW101, her tilhørende den danske redningstjenesten, er fortsatt med i den norske SAR-konkurransen. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Eurocopter tilbyr EC225 i såkalt Nordsar-versjon i den norsk-islandske Nawsarh-konkurransen. (Bilde: Eurocopter)
NH90, Forsvarets nye fregatt- og kystvakthelikopter, er også med i konkurransen om å bli nytt redningshelikopter. (Bilde: Jan G. Jørgensen)

Disse kjemper om å erstatte Sea King

Noe forsinket har anskaffelsesprosjektet Nawsarh nå offentliggjort hvilke kandidater som er prekvalifisert i anbudskonkurransen om å levere nye redningshelikoptre til Norge og Island.

De fire kandidatene som er prekvalifisert er:

  • AgustaWestland Ltd (AW101)
  • Eurocopter SAS (EC225/725)
  • NHIndustries (NH90)
  • Sikorsky International Operations Inc. (S-92)




Varslet ti mulige kandidater

Med andre bød ikke prekvalifiseringen på de store overraskelsene.

Disse fire kandidatene har vært med i prosessen lenge. Det femte leverandøren som i 2008 besvarte RFI-en fra Nawsarh, Navair med sin V-22 Osprey, har for lengst trukket sitt kandidatur.

Les mer om dem her: De fem kandidatene

Imidlertid er det flere som nå er sjaltet ut i prosessen.

Tidligere prosjektleder Kjell Jacob Johannessen fortalte Teknisk Ukeblad før jul at det kunne bli opp til ti prekvalifiserte.

På det tidspunktet hadde blant andre Lockheed Martin og Russian Helicopters meldt sin interesse.

Les også: Krever militært redningshelikopter

Johannessen ble tidligere denne måneden erstattet av Rune Jentoft Haver som Nawsarh-leder:

Mannen med ansvar for å handle nye redningshelikoptre for 16,8 milliarder kroner er erklært inhabil

Detaljert kravdokument

Stortinget vedtok i desember å sette av 16,8 milliarder kroner til 16 nye redningshelikoptre og infrastruktur.

Nawsarh opplyser at de arbeider med å ferdigstille konkurransegrunnlaget.

150 krav i det overordnede kravdokumentet blir omtrent ti ganger så mange i denne detaljerte kravspesifikasjonen som er grunnlaget de prekvalifiserte kandidater skal gi sine tilbud på.

Planen er å sende ut dette senest i starten av april.

I sommer

Tidligere har TU fått opplyst en tidsplan som tilsier at anbudsfristen blir satt til 14. juni 2012 og at kontrakten tildeles 1. juli 2013 med påfølgende byggefase.

De første helikoptrene skal dermed kunne leveres i 2016 med en påfølgende OT&E-fase (operativ test og evaluering).

Målet er at samtlige Westland Sea King skal være faset ut innen utgangen av 2020.

– Regjeringen feilinformerer om redningshelikopter

Presser gjennom helikopterkjøp før valget

Overdreven tro på helikopterteknologi