Patrouille de France har eksistert helt siden 1931. (Bilde: Patrouille de France)
Den jubileumslakkerte F-16-maskinen med Luftforsvarets oppvisningsflyger Eskil Amdal i cockpit har fløyet over havnebassenget i Oslo tidligere. (Bilde: Ole Gunnar Henriksen Nordli)
Her er jubileumsflyet (F-16) på Flydagen 2012 på Kjeller. (Bilde: Torbjørn Kjosvold / Forsvarets mediesenter)
Patrouille de France viste seg fram på Sola i juni og kommer til Oslo 1. september. (Bilde: Patrouille de France)
De franske oppvisningsflygerne flyr treningsflyet Dassault/Dornier Alphajet (Bilde: Patrouille de France)

FLYSHOW PÅ RÅDHUSPLASSEN

«Tidenes flyopplevelse» - dette får du se

Norges flyjubileumsår avsluttes med gratisshow på Rådhusplassen. Trekkplasteret er fransk.

Etter et begivenhetsrikt jubileumsår for norsk flygning, har turen kommet til hovedarrangementet.

Lørdag 1. september inviterer Forsvaret til gratis flyshow på Rådhusplassen i Oslo med den første flyoppvisningen over havnebassenget siden 1914.

Hele flyparken

Franske formasjonsflygere står øverst på plakaten.

De ni flygerne i Patrouille de France flyr med Dassault/Dornier Alphajet treningsfly.

Forsvaret stiller med hele sin flypark (minus NH90), det vil si F-16, P-3C Orion, C-130J Hercules, DA-20, Sea King og Bell 412  - i tillegg til Natos Awacs-fly (E-3A Sentry).

Høydepunktet herfra blir solooppvisning med det etter hvert velkjente,  jubilelumslakkerte F-16-kampflyet.

I tillegg blir det overflyging med fly som enten har tilhørt Luftforsvaret eller er blitt benyttet i opplæringen av norske flygere: Spitfire, Dakota, Vampire, Harvard, Safir, Tiger Moth, Cornell, Birddog og Chipmunk.

Her er hele programmet

Tidenes flyopplevelse?

Selv om det garantert blir en spektakulær stund i hovedstaden, er det kanskje noen som synes Forsvaret overselger avslutningsarrangementet ved å kalle det «tidenes flyopplevelse».

Tross alt har det bare i år vært minst tre flyshow her til lands med et langt mer sammensatt program.

Da tenker vi på sommerens arrangementer på Sola, der for øvrig Patrouille de France også deltok, Ørland og Bodø.

I tillegg kommer selvsagt alle tidligere års flyshow der for eksempel Rygge, Bergen og Gardermoen har vært arenaer.

– Det er i ordet «opplevelse» det ligger. Det er riktig at vi har færre fly enn på andre flotte flyshowene. Men her inngår flyene som kulisser i en forestilling med aktivet både på himmelen og bakken som publikum får ta aktiv del i, forteller major Stian N. Nilsen i Luftforsvarsstaben, som leder prosjektet Norsk militær luftmakt 100 år.

Les også: Se F-16-oppvisning fra innsiden

Unik luftmaktsdemonstrasjon

Tidligere jubileumsarrangement i år har belyst forskjellige temaer. For eksempel Nato-alliansen på Ørland og kald krig i Bodø.

Selv om historiske fly også deltar i Oslo, legges det mest vekt på nåtiden på hovedarrangementet. I spissen er en unik comao («combined/composite air operations»).

Enkelt forklart er dette en demonstrasjon av samspillet mellom de forskjellige avdelingene til Luftforsvaret.

– Dette blir en comao som aldri har blitt gjort før. Det er her vi slår på stortromma nå. Lyd og bilde fra cockpit formidles på 500 kvadratmetre med storskjermer, der alt fra redningsaksjoner med helikopter, fregatt, luftvern, kontroll og varsling og jagerfly deltar. Hele bredden i norsk luftmakt, sier Nilsen.

Les også: USA tester norsk F-35-missil

Vil treffe flest mulig

Lenge lå det i kortene at hovedarrangementet skulle legges til Rygge.

– Selv om det hadde vært mye enklere for oss å arrangere dette på en flystasjon, ønsker vi å nå flest mulig mennesker, utlevere oss og vise flest mulig hva vi holder på med i Luftforsvaret. Derfor har vi lagt arrangementet til hovedstaden, forklarer Nilsen.

Han understreker at for at publikum skal få med seg helheten og at arrangementet skal bli noe mer enn noen fly på himmelen, er det helt essensielt å være til stede på Rådhusplassen.

Den jubileumslakkerte F-16-maskinen med Luftforsvarets oppvisningsflyger Eskil Amdal i cockpit har fløyet over havnebassenget i Oslo tidligere.
Han understreker at for at publikum skal få med seg helheten og at arrangementet skal bli noe mer enn noen fly på himmelen, er det helt essensielt å være til stede på Rådhusplassen.Den jubileumslakkerte F-16-maskinen med Luftforsvarets oppvisningsflyger Eskil Amdal i cockpit har fløyet over havnebassenget i Oslo tidligere. Ole Gunnar Henriksen Nordli

Les også:

Svenskene vil ha ubemannet kampfly

SAS-pilot slakter Gardermoen

Nå blir årsaken til Hercules-ulykken klarlagt

Amerikansk flytest endte med styrt