5699 "Frøya" landet på norsk jord onsdag kveld. Hun skal etter planen settes i operativ drift om tok uker. (Bilde: Forsvaret/Benjamin Lindseth)
Brigader Frode R. Flølo (t.h) som er sjef Flo Luftkapasiteter i diskusjon med programdirektør Tony Frese under overtakelsesseremonien for "Frøya" i USA sist fredag. (Bilde: Lockheed Martin)
5630 "Siv" havarerte i Kebnekaise i mars. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Norge har fått overtatt en av de amerikanske C-130J-ene (5699) som opprinnelig var bestilt til Dyess AFB. Her er maskin 5705 i september på vei fra Lockheed Martin i Marietta til Texas som Super Hercules nummer 23 av totalt 28. (Bilde: Lockheed Martin Photography by Andrew McMurtrie)

C-130J SUPER HERCULES

Nytt Hercules på tre måneder

«Siv»s erstatter «Frøya» er på plass i Norge.

Det norske luftforsvaret har igjen fire C-130J Super Hercules.

Det nyeste transportflyet landet på norsk jord onsdag kveld.

Maskinen har fått navnet «Frøya» og erstatter «Siv» som på tragisk vis gikk tapt i mars.

Les også: Første havari med Super Hercules

Todelt opplevelse

– Dette er en todelt opplevelse. På den ene siden er det veldig bra at vi har fått et nytt fly så raskt, men bakteppet er jo dypt tragisk. Vi kan erstatte et fly, men aldri de fem vi mistet i denne tragiske ulykken, sa forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen da hun besøkte 335-skvadronen på Gardermoen torsdag.

Det nye flyet skal nå testes og gjennomgå en del norske tilpasninger før det settes i drift. Etter planen skal i to uker «Frøya» være operativ om to uker.

Les også: Nå blir årsaken til Hercules-ulykken klarlagt

Leveringsseremoni i september

Transportflyet ble bestilt i juli og ble levert fra Lockheed Martin i Marietta, Georgia allerede 28. september.

Da Stortinget vedtok revidert nasjonalbudsjett i juni, ble det samtidig bevilget 720 millioner kroner til anskaffelsen.

Vanligvis ville en slik bestilling tatt tre år i stedet for tre måneder å effektuere.

Men Luftforsvaret fikk hoppe inn i køen og overta et fly som US Air Force allerede hadde bestilt og beregnet til Dyess-basen i Texas.

Derfor vil også «Frøya» utenfra skille seg noe ut fra sine tre Hercules-søstre ved at den er malt i en litt annen gråtone som amerikanerne benytter.

Dyess AFB skal for øvrig ha hele 28 C-130J.

Brigader Frode R. Flølo (t.h) som er sjef Flo Luftkapasiteter i diskusjon med programdirektør Tone Frese under overtakelsesseremonien for "Frøya" i USA sist fredag.
Brigader Frode R. Flølo (t.h) som er sjef Flo Luftkapasiteter i diskusjon med programdirektør Tony Frese under overtakelsesseremonien for Lockheed Martin

Les også:

Kollisjonsadvarsel fungerte dårlig på ulykkesflyet

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737