Det var et Eurocopter EC225 av denne typen som nødlandet sør for Shetland mandag ettermiddag. (Bilde: CHC Helikopter Service)

EUROCOPTER EC225 SUPER PUMA

Derfor havarerte Super Pumaen

Super Puma-ulykken mandag er identisk med den i mai.

Eurocopter EC225-helikopteret fra CHC som nødlandet sør for Shetland mandag, gjorde det etter at oljetrykket i hovedgirboksen (MGB) forsvant.

Det kommer fram i en foreløpig rapport fra den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB).

Slik saken står nå, ser hendelesforløpet ut til å være helt identisk med da et tilsvarende EC225 fra Bond nødlandet utenfor Aberdeen 10. mai.

Les også:

Super Puma settes på bakken

Super Pumaen hadde alvorlig feil  

Girboks og nødsmøring

Også nå har havariinspektørene funnet sprekk i en aksling i hovedgirboksen (MGB) som trolig førte til at begge oljepumpene sviktet. Girboksen, som vanligvis inneholder 22 liter olje, var tømt.

Og ikke bare det: Nødsmøringssystemet, som i mai ga falsk alarm om at det ikke virket, har også denne gangen gitt flygerne beskjed om at det sviktet.

Nødsmøringssystemet sørger for at en blanding av glykol og vann, såkalt Hydrosafe 620, sprayes på girboksen for å kjøle og smøre den. En elleve liter stor tank skal holde til 30 minutters flyging. Ifølge AAIB fungerte systemet som det skulle, men ga altså beskjed til flygerne om at det ikke fungerte.

I rapporten om aberdeenhendelsen, som kom i forrige uke, kommer det fram at nødsmøringssystemet som helhet aldri ble testet under sertifiseringsprosessen.

Bare fem dager før denne ulykken ba AAIB EASA om å kreve at Eurocopter redesigner systemet.

Les også:

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen

Girkassa er helikopterets akilleshæl  

Nødlandet med motorkraft

Helikopteret, med registeringsnummer G-CHCN og serienummer 2679, var på vei fra Aberdeen til boreriggen West Phoenix - cirka 226 nautiske mil nordover.

Besetningen har forklart at de cruiset i 3 000 fots høyde med en hastighet på 140 knop da varsellysene ble tent i tur og orden: Først XMSN (transmisjon) i hovedvarselspanelet, deretter andre varsel om oljetrykk og temepartur i både hovedgirboks og oljepumper.

Flygerne gjennomførte da sjekklista for bortfall av oljetrykk i hovedgirboks, som blant annet medfører at nødsmøringssystemet (Emlub) aktiveres.

Men under et minutt senere kom altså et nytt varsel om at også Emlub streiket.

Hvorvidt dette også var en falsk alarm, som i mai, er for tidlig å si.

Da dette varsellyset tentes, gikk flygerne gjennom sjekklista for «Emergency Landing – Power ON», og lyktes med å sette helikopteret trygt ned på sjøen like ved den danske tankeren Nord Nightingale. Ingen av de 19 om bord kom til skade.

Feilindikasjoner

Havarikommisjonen har også gjort noen foreløpige analyser av nedlastede data fra vibrasjonsmålingssystemet (VHM).

Dette inneholdt data fra fire flygninger søndag 21. oktober og tidligere på dagen mandag. Disse viser at at terskelverdiene for vibrasjoner i den aktuelle akslingen og på oljepumpehjulene er oversteget flere ganger.

Helikopteret er blitt løftet ut av sjøen og fraktet til Aberdeen for nærmere undersøkelser, inkludert analyser av ferdsskriver og taleregistrator.

Les også:

Satte motorene i revers i lufta

Dette skal unngås med kameraer

Får Norges første treningssenter for helikopter

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

Russisk helikopter satte høyderekord