Selv for verdens største vinger, som A380 har, koster det å vingeklippe en liten CRJ. Risikoen for slike uhell kan reduseres dersom NTSB får gjennom sitt krav om taxekameraer som viser vingetippene på store fly. (Bilde: NYCAVIATION)

UTSTYR MOT FLYKOLLISJON

Dette skal unngås med kameraer

Vil påby kameraer slik at flygerne ser vingetippene og unngår kollisjoner.

Den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) vil ha et krav om antikollisjonsutstyr, for eksempel kamera, på store passasjerfly.

12 kollisjoner

NTSB har gransket tolv hendelser der vingetippene på et passasjerfly har kollidert med et annet fly eller en gjenstand under taxing siden 1993.

Felles for de tolv tilfellene er at den ene parten er et stort passasjerfly, nærmere bestemt Boeing 747, 767 og 777, McDonnell Douglas MD-10 og MD-11 og Airbus 380.

Det siste halvannet året har det vært tre slike tilfeller på amerikanske lufthavner. Et av dem ble omtalt her i Teknisk Ukeblad og omhandlet en A380 fra Air France som traff et Bombardier CRJ700 fra Comair slik at sistnevnte snurret nær 90 grader.

Les også: A380 vingeklipte CRJ700

Må stikke hodet ut

Selv om disse ulykkene fortsatt er under granskning, viser foreløpige funn at flygerne i de store flyene vanskelig kunne se vingetippene fra cockpit.

– I alle de tolv tilfellene var det vanskelig eller umulig for flygerne å beregne klaringen fra egen vingetipp til det andre flyet eller gjenstanden. Vanligvis ser flygerne ut vinduet, men på de største flyene må flygerne åpne vinduet og stikke hodet ut for å se vingetippene, noe som ofte er upraktisk, skriver NTSB i to likelydende brev til amerikanske og europeiske luftfartsmyndigheter, henholdsvis FAA og EASA.

A380 har allerede taxekamera

I brevet anbealer NTSB at alle store passasjerfly der vingetippene vanskelig kan ses fra cockpit får montert/ettermontert antikollisjonsutstyr. For eksempel kamera som kan hjelpe flygerne å beregne avstand og retning på vingetippene mens de kjører på bakken.

– Et slikt kamerasystem er praktisk gjennomførbart ettersom A380 allerede er utstyrt med ETACS («External Taxi Aid Camera System»), skriver NTSB.

Airbus-maskinens ETACS består av to kameraer montert under buken og på vertikalstabilisatoren på flyet. Disse er imidlertid konstruert for å gi flygerne bilder av nesehjul og landingsstell - og viser ikke vingetippene.

Bilde fra FTAC (Fin Taxi Aid Camera) på et A380 som er konstruert for å vise ytterkantene av landingsstellet, ikke vingetippene på superjumboen.
Bilde fra ETAC på et A380 som er konstruert for å vise ytterkantene av landingsstellet og nesehjul, ikke vingetippene på superjumboen. NTSB

Les også: Denne gir tryggere berging i krig

Verden trenger 32.550 passasjerfly

Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

Ta heisen opp i flyet

Russisk helikopter satte høyderekord