Airbus spår at Kina vil frakte flere flypassasjerer innenriks enn USA om 20 år. Bildet er fra Airbus' A320-sluttmonteringslinje i Tianjin. (Bilde: Airbus)
Mellomstore fraktfly og et voksende kinesisk marked er to stikkord fra den siste markedsanalysen fra Airbus. Her illustrert med et A330-200F fra Hong Kong Airlines. (Bilde: Herve Gousse 2010)

AIRBUS GLOBAL MARKET FORECAST

Verden trenger 32.550 passasjerfly

Flyflåten må dobles om 20 år.

I dag finnes det ganske nøyaktig 15.550 operative passasjerfly i verden. Innen 2031 vil tallet være over 32.550.

Samtidig vil flåten fraktfly øke fra dagens 1600 til 3000 fly.

Det er de store linjene fra den siste såkalte Global Market Forecast (GMF) fra Airbus.

Kina på topp

Airbus ser for seg at det vil være marked for 28.200 fraktfly og passasjerfly med mer enn 100 seter de neste 20 årene, med en årlig global passasjervekst på 4,7 prosent.

Den europeiske flyprodusenten mener Kina vil ha det største innenriksmarkedet om 20 år, foran dagens nummer én USA og deretter India.

Dette er omtrent på linje med hva Boeing ser i sin krystallkule, det vil si den såkalte Current Marked Outlook (CMO).

Boeing opererer med noe større tall, siden de også inkluderer mindre passasjerfly, og mener den totale flyflåten vil øke fra 19 890 til 39 780 fly.

Anslaget er omtrent det samme som Airbus kom med i fjor høst.

Da tilsa analysen 27.900 nye fly og en årlig vekst på 4,8 prosent.

Les mer om denne GMF-en i denne artikkelen: Flyprodusent kjemper mot russerfrykt

Store fraktfly faller fra

– Det som uansett er sikkert, er at det skal bygges skrekkelig mange fly de neste årene. Det som er nytt i denne analysen, er at man ikke ser den voldsomme veksten i de største fraktflyene, sier Hans Christian Erlandsen, som er pressetalsmann for Airbus i Norge.

I så fall kan dette bety en stadig mer usikker skjebne for den planlagte fraktversjonen av superjumboen, altså A380F.

Imidlertid er Airbus godt representert i markedet for mellomstore fraktfly med sin relativt nye A330-200F og ikke minst med det nystartede konverteringsprogrammet A330P2F.

Dette handler om å bygge om eldre A330, både 200- og 300-varianten, som har gjort nytta si som passasjerfly om til fraktfly. Slik det også ble gjort med A300P2F og A310P2F.

De konverterte versjonene vil har svakere ytelser sammenlignet med nybygde fraktfly: A330-200P2F vil kunne frakte 59 tonn 4 000 nautiske mil, mens A330-200F klarer 70 tonn på samme distanse.

Fikk du med deg disse flysakene?

Vingefeil koster to milliarder

Nytt vingedesign skal spare drivstoff

Airbus tilbyr "tjukkas-seter" '

Ny Airbus tar form

SAS-pilot slakter Gardermoen

Ta heisen opp i flyet