Frontseksjonen på A350 XWB (Bilde: Airbus)
Frontseksjonen ble fraktet til sluttmonteringsfabrikken lille julaften 2011. (Bilde: Airbus)
(Bilde: Airbus)
(Bilde: Airbus)
(Bilde: Airbus)
(Bilde: Patrick Ludolph)

Airbus A350 XWB

Ny Airbus tar form

Nå begynner A350 XWB å ligne på et fly.

Airbus har brukt påska på å starte sluttmonteringen av den første A350 XWB.

Flys inn til Toulouse

A350-kroppen består av tre seksjoner. Midtseksjonen ble levert til sluttmonteringslinja i Blagnac sist onsdag.

Den 19,7 meter lange skrogdelen ble fløyet fra Airbus-fabrikken i Saint-Nazaire. Til dette formålet benyttes det mildt sagt spesielt utseende fraktflyet Airbus Beluga - en ombygd A300-600.

Lille julaften i fjor ble den fremste skrogseksjonen, et 21 meter langt rør, fløyet samme vei. Og det er sammenstillingen av disse som nå er i gang i den nybygde 350-fabrikken like utenfor Toulouse - et 74 000 kvadratmeter stort industribygg.

I løpet av noen uker kommer bakerste del av flykroppen fra Hamburg, og deretter vingene fra vingemonteringsfabrikken i Broughton i Wales.

Les også: Norsk teknologi omfavnes av Airbus

Leveranse om to år

Dette skroget skal brukes til testing i forbindelse med sertifiseringen.

Det første flygende eksemplaret, MSN-001 som skal i lufta ett år på overtid i 2013, skal bygges i sommer.

For også A350-programmet er selvsagt forsinket, dog foreløpig ikke i samme skala som A380 og B787.

Første flyging er utsatt til neste år med første leveranse av 900-versjonen til lanseringskunden Qatar Airways i løpet av første halvår 2014.

Les også: Airbus jakter folk

RR Trent XWB

Samtidig som at monteringsarbeidet er godt i gang, har flyets nye motor nylig vært i lufta - montert på vingen på A380-testflyet MSN-001.

Rolls-Royce Trent XWB-motoren har en viftediameter på tre meter og skyvekraft på inntil 97 000 pund (431 kN).

A350-900 vil bestå av 62,5 tonn karbonfiberforsterket plast (53 prosent av tomvekten som produsenten oppgir til 118 tonn)

Mens skroget på B787 settes sammen av tønneformede kompositter i ett stykke, er de tre skrogseksjonene på A350 delt inn i hver sine fire paneler som monteres sammen.

På Stasjon 50 settes de de tre skrogdelene sammen pluss nesehjul. Deretter går flykroppen til Stasjon 40 hvor vinger og haleparti monteres sammen, parallelt med kabin- og elektriske installasjoner («power on»).

Les også: 7 000 er tallet for Airbus og Boeing

Konkurrenter

Airbus føyde til XWB i navnet etter at 350 måtte gjennom en redesign. Dette står for Xtra Wide Body. Kabinen måler 220 tommer (559 cm) fra armlene til armlene, sammenlignet med B787s 215 tommer.

A350XWB er ment å gå i konkurranse med både 777/787 fra Boeing, og Airbus har benyttet et noe eplekjekt slagord som lyder: «Et steg foran 787, en generasjon forbi 777».

Men slik A330 har solgt som bare det på tross av konkurranse fra Boeings nye 787 Dreamliner, har også produksjonen av Boeings 777 nådd all-time high 17 år etter at den begynte å fly.

Og det er utvilsomt at A350-900 og -1000 vil få hard konkurranse av en ny versjon av 777 som er ventet å bli lansert senere i år.

Les også: Jetfly kjører elektrisk på bakken

Fikk du med deg disse sakene?

Dette er en resirkulert Boeing 747

Nå flyr Dreamliner med GE-motorer

Tidenes største for Boeing

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Aldri mer askefast?