Av de fire oppgradert NM 154-vognene som er beregnet på internasjonale operasjoner (F4-varianten), er tre allerede levert. (Bilde: Håkon Jacobsen)
De oppgraderte bergingsvognene har ny skapløsning, konstruert på bakgrunn av over 20 års erfaring fra felt. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Fredrik Tandberg jobber med pr og markedsføring i Hærstaben. (Bilde: Håkon Jacobsen)
De første NM 154 ble levert i 1987/1988. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Kjartan Iversen har vært prosjektkoordinator på oppgraderingsprosjektet. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Her er vaierkutterne i ferd med å spennes opp. En enkel, men effektiv teknologi som takskytteren setter pris på når vedkommende må stikke hodet opp av vogna i fart. (Bilde: Håkon Jacobsen)

NM 154 F4 HJULBERGINGSVOGN

Denne gir tryggere berging i krig

Se hvordan Forsvaret gjør 20 år gamle bergingsvogner bedre enn nye.

Oppgradert NM 154

  • Berging- og redningsvogn oppsatt på Scania 113
  • 18 vogner skal oppgraderes med økt slepe- og løftekapasitet.
  • De oppgraderes til tre nye versjoner; 12 stk F2 med oppgradert bergingskapasitet og skapløsning, 2 stk F3 med redningsmateriell og forberedt for pansring og 4 stk F4 (hvorav 3 er levert), klargjort for internasjonale operasjoner med blant annet pansring og jammere
  • Evakueringskapasitet:
    Opphengt slep: 11 t akselvekt
    Slep med stag: 35 t
    Hovedvinsj: 20 t
    Selvbergingsvinsj: 10 t
    Slepoppheng: 9 t
    Bergingsbrille: 4 t
    Akselvekt foran: 9.5 t
    Akselvekt bak: 28 t
    Tillatt teknisk totalvekt: 37,5 t
  • Våpen: Takmontert maskingevær (MG3), våpenstativ for personlig våpen (MP7) i hytta

NM 154 F4 er navnet på Forsvarets nybygde hjulbergingsvogn.

Den første ble offisielt levert fra Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) til Hæren på en seremoni på Kolsås leir torsdag.

Kort fortalt er dette 20 år gamle vogner som nå er oppgradert til å kunne trekke og løfte mer.

92-modeller

De første av disse hjulbergingsvognene ble anskaffet i 1987/1988.

– Etter hvert har vognene blitt nødt til å ta med seg stadig mer utstyr og har måttet få pansring for å delta i internasjonale operasjoner. De så til slutt ut som noen sirkus. Vi trengte bedre løsning for å pakke utstyret og bedre evakueringskapasitet, forteller prosjektleder Gudbrand Søfferud.

Av disse vognene er det 18 1992-modeller som nå skal oppgraderes av Scania. Mye av jobben gjøres rundt om på norske industribedrifter.

Leveringstakten er én hver tredje uke, slik at den siste bilen skal leveres i november 2013.

Les også: Her er Norges nye superkanon

Full kontroll fra hytta

Fire av de atten vognene blir fullutstyrt med redningsutstyr og pansring og er beregnet på internasjonale operasjoner.

Disse har fått minepansring under buken og ny lettvekts ballistisk pansring i tillegg til takmontert MG3 maskingevær og jammere som mottiltak mot radiodetonerte veibomber.

Inne i hytta er det skjerm med bilder fra tre kameraer på påbygget, samt fra et kamera som erstatter høyrespeilet – dette fordi en skytter i midten av hytta vil hindre sikten til speilet.

Med unntak av støttebein kan alle funksjoner betjenes med fjernkontroll. Radiostyring inne fra hytta gjør at bergingsmannskapet kan foreta hurtigevakuering av havarister uten at noen må forlate kjøretøyene.

NM 154 F4 er utstyrt med en slepestagsats som kan slepe alle Forsvarets kjøretøy med vekt opp til 35 tonn. Det betyr at de til og med kan få med seg en CV90 i trøbbel.

Kapasiteten på løft har økt fra 6 til 11 tonn.

Les også: NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

Rullende multiverktøy

Vår nye «multi-tool», kaller Forsvaret bilen selv.

Men i stedet for å bruke store ressurser på å bygge om gamle biler – hvorfor ikke bare kjøpe fabrikknye?

– Det ville i så fall trolig blitt en tyngre vogn med mindre framkommelighet som var dårligere tilpasset vårt behov, forklarer Søfferud.

Samtidig har bergingsvogna i ombyggingen lagt på seg såpass mange tonn uten at det er kompensert med bedre motorytelse, slik at bilen «går ganske tungt, spesielt i motbakker», som TU får fortalt fra Scanias egne folk på seremonien.

På chassiset er det kommet nye framfjærer og aksellastfordeler på bakre aksler.

Les også: 

Flygende spion veier 16 gram

Dette luftskipet brukes til overvåkning  

10 år til

– Nå går det ikke an å få til stort mer med denne vogna, sier Kjartan Iversen, som er prosjektkoordinator og til daglig sjef for bergingsseksjonen ved Forsvarets logistikkskole.

For plassen utnyttes nå tilnærmet optimalt i en ny skapløsning som er basert på 25 års felterfaring med kjøretøyet. For eksempel verktøykasser som trekkes ut på skinner i arbeidshøyde, i stedet for at de løftes ut av bilen og settes på bakken. Og batteridrevet verktøy som lades der de lagres.

Mye utstyr er blitt mindre siden hjulbergingsvognene ble levert for 20 år siden. Den hydrauliske redningssatsen for frigjøring av fastklemt personell er forbedret. Likevel har strømaggregatet til dette utstyret slanket seg fra 102 til 27 kilo, og tar bare en tredel av plassen.

Redningssatsen har også høy- og lavtrykks løfteputer med kapasitet på 10-66 tonn og 120 cm løftehøyde. Vognene leveres også med nytt utstyr for skjæring og boring i pansret glass.

Med oppgraderingen sørger man for å forlenge levetida på hjulbergingsvognene med cirka ti år.

Les også:

Forsvaret vil ha nye panservogner til ti milliarder  

Her er de beste WWII-jagerne

Se hvordan flygere blendes av lasere

Fant unikt krigsfly rett ved flymuseet