LASERE BLENDER FLY

Se hvordan flygere blendes av lasere

Skremmende video fra cockpit. Nå skal forskere beskytte flygere mot laserblending.

"Flygere blendet av laserpenn", er blitt en gjengangersak de siste årene.

Men det enkelte kanskje oppfatter som pøbelstreker, utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko. For eksempel når de som blir blendet er flygere i innflygingsfasen mot en ellers relativt svakt belyst flyplass.

Videoen over, hentet fra et russisk nyhetsinnslag, viser hvordan laserbelysning fra bakken oppleves i cockpit.

Beskyttelsesglass

Nå samarbeider svenske og amerikanske forskere om ta fram passive mottiltak.

Försvarets forskningsinstitut (FOI) i Sverige og amerikanske Air Force Research Laboratory jobber med å ta fram et nytt materiale som kan brukes i cockpitglassene.

FOI har lykkes med å ta fram nye materialer som effektivt beskytter mor skader fra farlige laserstråler i militære sammenheng, men ikke mot blending fra svakere laserstråler.

– Målet med det amerikanske samarbeidet er å ta fram et godt materiale som kan beskytte også mot blending i sivile sammenhenger. Foreløpig finnes det ikke noe slikt heldekkende beskyttelse, sier FOI-forsker Sören Svensson til Ny Teknik .

Omfanget har avtatt i Norge

Etter at det ble rapportert om rekordmange tilfeller av laserforstyrrelser i norsk luftfart i 2010, er utviklingen positiv.

Det fortalte Helle Aune Larssen i Luftfartstilsynets analyseavdeling da hun la fram fjorårets flysikkerhetsresultater på Luftfartskonferansen i Bodø 29. februar.

Antall innrapporterte tilfeller var 126 i 2009, 172 i 2010 og 115 i 2011.

– Det har ikke vært noen ulykker eller alvorlige hendelser med laserblending i Norge eller med norske operatører i utlandet. Etter viktige endringer i strålevernforskriften og aktivt informasjonsarbeid fra myndigheter og bransje, er det gledelig å se at omfanget av dette problemet har avtatt, sa Larssen på konferansen.

Pågripelser

Luftfartstilsynet tør ikke slå fast hva nedgangen på 33 prosent fra 2010 til i fjor skyldes.

Dette er stikk i strid med utviklingen i Europa ellers, ifølge tilsynet.

Imidlertid peker de på at flygende personell, flysikringsansatte og politi har utviklet gode rutiner for varsling og kommunikasjon.

Det finnes flere eksempler på helikoptre som har klart å identifisere adressen hvor laserstrålen kom fra, med påfølgende snar politipågripelse.

Les også:

Denne båten kan dykke 50 meter

Her er Norges nye superkanon

Dette blir verdens raskeste seilbåt

F-35-sjefen roser norsk missil

Se 85 kampfly på Ørland