Det var et Eurocopter EC225 av denne typen som nødlandet sør for Shetland mandag ettermiddag. (Bilde: CHC Helikopter Service)
Det var et Eurocopter EC225 av denne typen som nødlandet sør for Shetland mandag ettermiddag. (Bilde: CHC Helikopter Service)

EUROCOPTER SUPER PUMA

Super Puma settes på bakken

Eurocopter Super Puma har vært involvert i fire nødlandinger og havarier i Nordsjøen siden 2009.

De tre Super Puma-operatørene i Nordsjøen setter sine helikoptre av denne typen midlertidig på bakken etter at et Eurocopter EC225 fra CHC nødlandet sør for Shetland mandag.

Venter på undersøkelser

Foreløpig har ikke CHC gått ut med informasjon om hva som var bakgrunnen for nødlandingen.

Samtidig varsler de tre operatørene, CHC, Bristow og Bond, at de setter Super Puma EC225 samt AS332 L2 midlertidig på bakken i påvente av nærmere undersøkelser av maskinen som nødlandet.

– Vi mener det er riktig å utsette alle planlagte flyginger med Super Puma i påvente av mer teknisk informasjon, sier Nick Mair, som er regiondirektør i CHC.

I Norge har CHC Helikopter Service hele 21 Super Puma-helikoptre i forskjellige varianter: Seks AS332 L, to AS332 L1, fem AS332 L2 og åtte av den nyeste versjonen EC225. Bristow har to EC225 i Norge.

Les også:

Girkassa er helikopterets akilleshæl

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen  

Kontrollert nødlanding

Helikopteret var på vei fra Aberdeen til boreriggen West Phoenix med 17 passasjerer og to flygere om bord da det måtte nødlande på sjøen like ved Fair Isle, midt mellom Shetland og Orknøyene, i 15:30-tida lokal tid mandag.

Riggen eies av North Atlantic Drilling og jobber for Total.

Nødlandingen betegnes som kontrollert. Etter det TU får opplyst fra CHC, kommuniserte flygerne med den danske tankeren Nord Nightingale på sjøen mens nedstigningen foregikk.

Alle 19 ble raskt plukket opp fra sjøen etter den såkalte «ditchingen» og fraktet til land. Ingen kom fysisk til skade.

Helikopteret skal plukkes opp og deretter undersøkes av den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) og representanter fra Eurocopter-fabrikken.

Fire hendelser

Dette er den fjerde hendelsen med Super Puma i Nordsjøen siden 2009.

De forrige tre hendelsene har vært med helikoptre fra Bond Offshore Helicopters.

18. februar 2009 hadde selskapet en tilsvarende nødlanding med et EC225 med 18 om bord. Også det gikk bra.

Det gjorde det ikke 1. april samme år. To flygere og 14 oljearbeidere omkom da et Aerospatiale (Eurocopter) AS332 L2 Super Puma havarerte på vei fra plattformen Miller på britisk sokkel til Aberdeen.

Helikopteret styrtet i sjøen 11 nautiske mil nordøst for Peterhead i Skottland som følge av at hovedgirboksen havarerte.

Svikt i hovedgirboksen var også bakgrunnen for at et EC225 måtte nødlande til sjøs 10. mai i år. Super Puma-helikopteret var på vei til fra Aberdeen til plattformene Maersk Resilient og deretter Ensco102 med to flygere og tolv passasjerer om bord.

Les også:

Super Pumaen hadde alvorlig feil

Gransker norske Super Puma-helikoptre  

Falsk alarm

I denne siste nødlandingen kom den britiske havarikommisjonen (AAIB) i forrige uke med en rapport som konkluderer med at det delvis var falsk alarm bak nødlandingen.

Det vil si: Det var høyst reelt at begge oljepumpene til hovedgirboksen sviktet.

Men da besetningen aktiverte nødsmøringssystemet, fikk de alarm om at dette systemet også sviktet. Denne alarmen viste seg å være falsk.

Nødsmøringssystemet sørger for at en blanding av glykol og vann, såkalt Hydrosafe 620, sprayes på girboksen for å kjøle og smøre den. En elleve liter stor tank skal holde til 30 minutters flyging. Ifølge AAIB fungerte systemet som det skulle, men ga altså beskjed til flygerne om at det ikke fungerte. AAIB ber nå EASA om å kreve at Eurocopter redesigner systemet.

Fikk du med deg disse helikoptersakene?

Punger ut for å holde Sea King i lufta  

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

Russisk helikopter satte høyderekord

Ulykkeshelikopter ble overbelastet