Det var dette helikopteret som fikk problemer med oljetrykket på vei ut fra Aberdeen torsdag. (Bilde: Bond Aviation Group)

EC225 SUPER PUMA HELIKOPTER

Super Pumaen hadde alvorlig feil

Super Puma-helikopteret som nødlandet hadde akslingsbrudd i hovedgirboksen.

Det var langt fra noen falsk alarm bak den kontrollerte nødlandingen til et EC225 Super Puma utenfor Aberdeen sist torsdag.

Gransker norske Super Puma-helikoptre 

Derimot var det en alvorlig feil i hovedgirboksen, viser foreløpige funn som den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) har gjort.

En sprekk i en aksling i hovedgirboksen (MGB) førte til at begge oljepumpene sviktet. Bruddet har oppstått på et sted der akslingen er sveiset sammen av to seksjoner (av fabrikk).

Les hele rapporten her.

En mengde feilmeldinger

Det var klokka 12.13 torsdag 10. mai at et EC225 (registrering G-REDW, produsert i 2009) gjorde en kontrollert nødlanding til sjøs, 24 nautiske mil fra land.

Super Puma-helikopteret fra Bond Offshore Helicopters var på vei til fra Aberdeen med 14 om bord.

Mens de holdt en marsjhastighet på 143 knop i 3 000 fots høyde, fikk de to flygerne omtrent samtidig følgende meldinger på sine skjermer:

  • WARN red light and aural gong
  • MGB.P  caption illuminating on the Central Warning Panel (CWP)
  • CAUT amber light
  • XMSN caption illuminating on the CWP
  • M.Pand S/B.P illuminated on the vehicle monitoring system (VMS)
  • SHOT illuminated on the MGB control panel
  • Zero indication on the main gearbox oil pressure gauge

I tillegg kom det varsel om økende oljetemperatur i hovedgirboksen.

Nødsystemet sviktet også

Fartøysjefen reduserte farten til 80 knop, snudde mot land igjen og startet nedstigning. De aktiverte også reservesystemet for smøring av girkassa.

Imidlertid fikk de varsel om at det var feil på nødsmøringssystemet ("emergency lubrication system").

Dette systemet inneholder 11 liter glykol og en elektrisk pumpe og er designet for å gi 30 minutters kjøling og smøring av MGB.

Vanligvis inneholder hovedgirboksen 22 liter olje som distribueres ved hjelp to mekaniske pumper (den ene er reserve). Da helikopteret var trygt nede på sjøen, var det 14 liter smørevæske igjen. Hovedsakelig olje, men også noe glykol.

20 sekunder

Et dystert eksempel på hvor alvorlige konsekvenser et varsel om oljetrykkfall kan gi, kom 1. april 2009 da deres Bond-kolleger i en AS332 L2 Super Puma havarerte.

Da gikk det bare 20 sekunder fra det første varselet om fall i oljetrykket i hovedgirboksen til rotorbladene løsnet og kappet halebommen av skroget.

Les mer i disse sakene:

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen

Girkassa er helikopterets akilleshæl 

Den foreløpige rapporten fra den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) kommer allerede fem dager etter hendelsen.

AAIB påpeker at dette er av hensyn til hvor viktig helikoptertransport er for oljeindustrien, og understreker samtidig at de foreløpig ikke har rukket å analysere hendelsesforløpet.

Det skal havarikommisjonen naturligvis gjøre nå.

 

Les også:

Flygende spion veier 16 gram

Disse kjemper om å erstatte Sea King

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Første NH90 seks år på overtid