Det var et slikt EC225 fra Bond Offshore Helicopters som gjennomførte en vellykket nødlanding i Nordsjøen midt på dagen torsdag. (Bilde: Bond Aviation Group)
Det var dette helikopteret som fikk problemer med oljetrykket på vei ut fra Aberdeen torsdag. (Bilde: Bond Aviation Group)
Bond Offshore Helicopters flyr cirka 40 000 timer hvert år. Torsdag fikk EC225-maskinen nærmest problemer. (Bilde: Bond Aviation Group)

EC225 SUPER PUMA HELIKOPTER

Gransker norske Super Puma-helikoptre

Sjekkes for oljelekkasjer etter nødlanding med EC225 utenfor Aberdeen.

I etterkant av nødlandingen utenfor Aberdeen har de norske operatørene av Super Puma-helikoptre, CHC og Bristow, sendt ut en intern "safety alert".

Advarselen går blant annet ut på å sjekke hovedgirboks for eventuelle oljelekkasjer før neste tur.

– Dette er en rutinemessig sak som vi gjør uten at det er stilt krav om det fra Luftfartstilsynet, forteller Øivind Solberg som er driftsdirektør (luftfartstittelen er accountable manager) i CHC Helikopter Service.

Satt på bakken

Det var klokka 12.13 torsdag at et EC225 (registrering G-REDW) gjorde en kontrollert nødlanding til sjøs, 24 nautiske mil fra land.

Super Puma-helikopteret fra Bond Offshore Helicopters var på vei til fra Aberdeen til plattformene Maersk Resilient og deretter Ensco102 med to flygere og tolv passasjerer om bord.

Flygerne skal ha fått varsel om fallende oljetrykk og bestemte seg da for å sette helikoptret ned på sjøen. Ingen av de 14 kom til skade.

– Av sikkerhetsårsaker har vi bestemt å sette alle EC225 på bakken i påvente av videre granskning, heter det i en melding fra Bond Aviation Group.

Selskapet varsler at de kommer med en oppdatering fredag kveld.

Den britiske flyhavarikommisjonen, AAIB, skal granske hendelsen.1200004938.jpg

Tredje hendelse på tre år

På tre år har Bond Offshore Helicopters hatt tre alvorlige hendelser med Super Puma i Nordsjøen.

18. februar 2009 hadde selskapet en tilsvarende nødlanding med et EC225 med 18 om bord. Også det gikk bra.

Det gjorde det ikke 1. april samme år. To flygere og 14 oljearbeidere omkom da et Aerospatiale (Eurocopter) AS332 L2 Super Puma havarerte på vei fra plattformen Miller på britisk sokkel til Aberdeen.

Helikopteret styrtet i sjøen 11 nautiske mil nordøst for Peterhead i Skottland som følge av at hovedgirboksen havarerte.

Les mer i disse sakene:

Girkassa er helikopterets akilleshæl

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen

Oljearbeiderne skremt av Super Puma 

– Ja, det er den tredje hendelsen på tre år, men våre offshorehelikoptre flyr 40 000 timer hvert år, påpekte Bonds kommunikasjonsdirektør Ashley Roy på en pressekonferanse torsdag.

– Uproblematisk

Øivind Solberg sier til Teknisk Ukeblad at det generelt er helt uproblematisk å gjennomføre en kontrollert nødlanding til sjøs.

– Dette er standard trening for besetningene hver gang de er i simulator, to ganger i året. De trener til og med på å lande med autorotasjon til sjøs blindt, altså kun med instrumenter, forteller Solberg som selv har bakgrunn som flyger.

Autorotasjon beskriver det å glidefly med et helikopter.

Han mener at også autorotasjonslandinger i utgangspunktet er uproblematisk så sant helikopteret i tillegg til manglende motorkraft ikke også har andre kontrollproblemer. Men det ligger i sakens natur at flygerne kun har ett forsøk.

Sjødyktige

Helikoptrene som transporterer folk offshore er sertifisert til å kunne holde seg flytende i opprett stilling i opp til sjø 6.

– Én ting er hva det er sertifisert for og tåler, en annen ting er å få dem ned på sjøen. Da tenker jeg for eksempel på bølgetopper. Men jeg vil si at i vindstyrker til og med stiv kuling, litt avhengig av strøm, er det en rimelig kurant affære å sette helikoptrene trygt ned, sier Solberg i CHC Helikopter Service som har hele 21 Super Puma-helikoptre i forskjellige varianter i Norge: Seks AS332 L, to AS332 L1, fem AS332 L2 og åtte av den nyeste versjonen EC225.

Som et eksempel på hvor sjødyktige disse maskinene er, forteller han en historie fra noen år tilbake da et norsk Super Puma ble landet trygt på sjøen. Det ble liggende mens det blåste opp til full storm, men holdt seg flytende i tre dager fram til det ble berget.

EC225 er som kjent også en av fire kandidater til å ersatte Westland Sea King som redningshelikopter i 330-skvadronen.

Les også: Leverandørene gleder seg til helikopterkamp