BYGG

Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras

Flere personer skal være skadd etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag
Flere personer skal være skadd etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag Bilde: Scanpix
15. feb. 2012 - 12:47
Vis mer

Et av NSBs nye Flirt-tog sporet av under testkjøring mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag.

En 56 år gammel mann ble moderat skadd i onsdagens avsporing, opplyser Ullevål sykehus i Oslo til NTB.

Fire andre i alderen 25-37 år ble sendt til Sykehuset i Vestfold. Skadeomfanget betegnes som lett for to av dem, og uavklart for de to andre. Tilstanden til de fire var onsdag ettermiddag stabil.

Les også: NSBs nye Flirt-tog i Norge

Ukjent årsak

– Vi har kjørt disse togene og testet dem mange tusen kilometer allerede. Derfor er det viktig for oss å avdekke hva som har skjedd. Samtidig er det veldig trist at personell er involvert i ulykken, sier pressevakt Håkon Myhre i NSB til VG Nett.

Les også: Tester lover godt for nye tog

Flere personer skal være skadd etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag
KNUST: Flirt-toget skal ha kjørt i rundt 100 km/t da det sporet av. FOTO: Scanpix Scanpix

100 km/t

Avsporingen skjedde nær Nykirke stasjon, mellom Tønsberg og Holmestrand, rett før klokken 11 i dag. Ifølge Tønsbergs Blad hadde toget en hastighet på rundt 100 kilometer i timen da det sporet av.

En vogn skal ha veltet i avsporingen og det er store materielle skader på togsettet, opplyser NSB.

– Mellom 100 og 200 meter med skinnegang er ødelagt som følge av ulykken, sier pressevekt i Jernbaneverket, Arild Bårdstu, til NTB.

En kjøreledning er blitt revet ned, og Vestfoldbanen er stengt.

BILDESERIE: NSBs nye tog på skinnene

Havarikommisjonen på plass

Et selskap som er eksperter på berging av tog er kontaktet for å fjerne toget fra skinnegangen.

– Når toget er fjernet og de forskjellige instanser har gjort sine arbeider på stedet, kan arbeidet med å reparere skinnegangen starte, sier Bårdstu.

Havarikommisjonen ankom ulykkesstedet onsdag ettermiddag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

De vil trolig bruke hele dagen på å finne årsaken til hvorfor toget sporet av på Vestfoldbanen.

– Vi bruker dagslyset best mulig for å se hva vi får ut av undersøkelsene i dag, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport.

Han kan ikke si noe om når kommisjonen legger fram resultatet av sitt arbeid.

– Vi må være helt sikre før vi kommer med vår konklusjon, men gjør alt vi kan for at arbeidet skal gå så raskt som mulig, sier Olsen.

Stadler garanterer: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog



– Kanskje «landslide»

Teknisk Ukeblad har i dag vært i kontakt med pressetalsmann for internasjonal avdeling i Stadler, Tim Büchele, som sier at ulykken trolig skyldes det han kaller «landslide»:

Han tar imidlertid forbehold om at disse opplysningene ikke er bekreftet og henviser til NSB for detaljer om ulykkesårsaken:

– På nåværende tidspunkt har vi ingen flere uttalelser, ettersom vi fortsatt venter på å få informasjonen bekreftet, sier Büchele til TU.



Stanser innfasing

Flirt-togene skal etter planen settes inn i regional- og lokaltrafikk flere steder i landet allerede fra 29. februar.

Men NSB stanser innfasingen av de nye Flirt-togsettene etter avsporingen på Vestfoldbanen onsdag. Testprogrammet for togene stanses umiddelbart.

– Testing av av alle Flirt-tog blir suspendert inntil Uhellskommisjonen, Havarikommisjonen og Politiet har lagt frem sine rapporter. Flirt-togene leveres kontinuerlig og alle 50 tog skal etter planen være på plass i Norge før desember 2013, sier Jernbaneverkets pressevakt til Teknisk Ukeblad.

Kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby, vil ikke kommentere ulykken før de respektive kommisjoner har rapportert.



Les flere saker om NSB og Stadler-togene:

NSB-sjef: Glad for å slippe italienerne

Klager på NSB-kontrakt

Skjønner ikke NSBs avgjørelse

Velger sveitsertog

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.