BYGG

Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras

Flere personer skal være skadd etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag
Flere personer skal være skadd etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag Bilde: Scanpix

Flirt-togene:

  • NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske leverandøren Stadler. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.
  • Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013.
  • Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.
  • Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag formiddag.

Kilde: NSB

Togulykker i Norge:

  • 2012: Nykirke i Vestfold. Et togsett av typen Flirt sporer av under testkjøring. Minst én person hardt skadd.
  • 2011: Rena i Østerdalen. Et lokaltog sporer av. Ingen omkomne.
  • 2010: Sjursøya i Oslo. Godsvogner løper løpsk. Tre personer mister livet.
  • 2000: Åstå i Østerdalen. To to kolliderer og 19 mennesker omkommer.
  • 1993: Nordstrand i Oslo. Et løpsk lokomotiv kolliderer med et lokaltog. Fem mennesker dør.
  • 1990: Lysaker i Bærum. To lokaltog kolliderer, og fem mennesker mister livet.
  • 1975: Tretten i Gudbrandsdalen. To tog kolliderer og 27 mennesker omkommer.
  • 1970: Østbanestasjonen i Oslo. Et løpsk tog fra Grefsen stasjon kolliderer med tomme togvogner. Lokføreren hopper av før stasjonen, men mister livet i fallet
  • 1969: Straumsnes i Narvik. To malmtog kolliderer på Ofotbanen. Den ene lokføreren omkommer.
  • 1950: Hjuksebø i Telemark. Et ekspresstog kolliderer med løpske godsvogner. 14 personer mister livet.

(Kilder: Wikipedia.no, NTB)

Et av NSBs nye Flirt-tog sporet av under testkjøring mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag.

En 56 år gammel mann ble moderat skadd i onsdagens avsporing, opplyser Ullevål sykehus i Oslo til NTB.

Fire andre i alderen 25-37 år ble sendt til Sykehuset i Vestfold. Skadeomfanget betegnes som lett for to av dem, og uavklart for de to andre. Tilstanden til de fire var onsdag ettermiddag stabil.

Les også: NSBs nye Flirt-tog i Norge

Ukjent årsak

– Vi har kjørt disse togene og testet dem mange tusen kilometer allerede. Derfor er det viktig for oss å avdekke hva som har skjedd. Samtidig er det veldig trist at personell er involvert i ulykken, sier pressevakt Håkon Myhre i NSB til VG Nett.

Les også: Tester lover godt for nye tog

Flere personer skal være skadd etter at et Flirt-tog sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag
KNUST: Flirt-toget skal ha kjørt i rundt 100 km/t da det sporet av. FOTO: Scanpix Scanpix

100 km/t

Avsporingen skjedde nær Nykirke stasjon, mellom Tønsberg og Holmestrand, rett før klokken 11 i dag. Ifølge Tønsbergs Blad hadde toget en hastighet på rundt 100 kilometer i timen da det sporet av.

En vogn skal ha veltet i avsporingen og det er store materielle skader på togsettet, opplyser NSB.

– Mellom 100 og 200 meter med skinnegang er ødelagt som følge av ulykken, sier pressevekt i Jernbaneverket, Arild Bårdstu, til NTB.

En kjøreledning er blitt revet ned, og Vestfoldbanen er stengt.

BILDESERIE: NSBs nye tog på skinnene

Havarikommisjonen på plass

Et selskap som er eksperter på berging av tog er kontaktet for å fjerne toget fra skinnegangen.

– Når toget er fjernet og de forskjellige instanser har gjort sine arbeider på stedet, kan arbeidet med å reparere skinnegangen starte, sier Bårdstu.

Havarikommisjonen ankom ulykkesstedet onsdag ettermiddag.

De vil trolig bruke hele dagen på å finne årsaken til hvorfor toget sporet av på Vestfoldbanen.

– Vi bruker dagslyset best mulig for å se hva vi får ut av undersøkelsene i dag, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport.

Han kan ikke si noe om når kommisjonen legger fram resultatet av sitt arbeid.

– Vi må være helt sikre før vi kommer med vår konklusjon, men gjør alt vi kan for at arbeidet skal gå så raskt som mulig, sier Olsen.

Stadler garanterer: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog



– Kanskje «landslide»

Teknisk Ukeblad har i dag vært i kontakt med pressetalsmann for internasjonal avdeling i Stadler, Tim Büchele, som sier at ulykken trolig skyldes det han kaller «landslide»:

Han tar imidlertid forbehold om at disse opplysningene ikke er bekreftet og henviser til NSB for detaljer om ulykkesårsaken:

– På nåværende tidspunkt har vi ingen flere uttalelser, ettersom vi fortsatt venter på å få informasjonen bekreftet, sier Büchele til TU.



Stanser innfasing

Flirt-togene skal etter planen settes inn i regional- og lokaltrafikk flere steder i landet allerede fra 29. februar.

Men NSB stanser innfasingen av de nye Flirt-togsettene etter avsporingen på Vestfoldbanen onsdag. Testprogrammet for togene stanses umiddelbart.

– Testing av av alle Flirt-tog blir suspendert inntil Uhellskommisjonen, Havarikommisjonen og Politiet har lagt frem sine rapporter. Flirt-togene leveres kontinuerlig og alle 50 tog skal etter planen være på plass i Norge før desember 2013, sier Jernbaneverkets pressevakt til Teknisk Ukeblad.

Kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby, vil ikke kommentere ulykken før de respektive kommisjoner har rapportert.



Les flere saker om NSB og Stadler-togene:

NSB-sjef: Glad for å slippe italienerne

Klager på NSB-kontrakt

Skjønner ikke NSBs avgjørelse

Velger sveitsertog

Les mer om: