Flirt-togene:
- NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske leverandøren Stadler. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.
- Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013.
- Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.
- Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag formiddag.
Kilde: NSB
Togulykker i Norge:
- 2012: Nykirke i Vestfold. Et togsett av typen Flirt sporer av under testkjøring. Minst én person hardt skadd.
- 2011: Rena i Østerdalen. Et lokaltog sporer av. Ingen omkomne.
- 2010: Sjursøya i Oslo. Godsvogner løper løpsk. Tre personer mister livet.
- 2000: Åstå i Østerdalen. To to kolliderer og 19 mennesker omkommer.
- 1993: Nordstrand i Oslo. Et løpsk lokomotiv kolliderer med et lokaltog. Fem mennesker dør.
- 1990: Lysaker i Bærum. To lokaltog kolliderer, og fem mennesker mister livet.
- 1975: Tretten i Gudbrandsdalen. To tog kolliderer og 27 mennesker omkommer.
- 1970: Østbanestasjonen i Oslo. Et løpsk tog fra Grefsen stasjon kolliderer med tomme togvogner. Lokføreren hopper av før stasjonen, men mister livet i fallet
- 1969: Straumsnes i Narvik. To malmtog kolliderer på Ofotbanen. Den ene lokføreren omkommer.
- 1950: Hjuksebø i Telemark. Et ekspresstog kolliderer med løpske godsvogner. 14 personer mister livet.
(Kilder: Wikipedia.no, NTB)
Et av NSBs nye Flirt-tog sporet av under testkjøring mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag.
En 56 år gammel mann ble moderat skadd i onsdagens avsporing, opplyser Ullevål sykehus i Oslo til NTB.
Fire andre i alderen 25-37 år ble sendt til Sykehuset i Vestfold. Skadeomfanget betegnes som lett for to av dem, og uavklart for de to andre. Tilstanden til de fire var onsdag ettermiddag stabil.
Les også: NSBs nye Flirt-tog i Norge
Ukjent årsak
– Vi har kjørt disse togene og testet dem mange tusen kilometer allerede. Derfor er det viktig for oss å avdekke hva som har skjedd. Samtidig er det veldig trist at personell er involvert i ulykken, sier pressevakt Håkon Myhre i NSB til VG Nett.
Les også: Tester lover godt for nye tog
100 km/t
Avsporingen skjedde nær Nykirke stasjon, mellom Tønsberg og Holmestrand, rett før klokken 11 i dag. Ifølge Tønsbergs Blad hadde toget en hastighet på rundt 100 kilometer i timen da det sporet av.
En vogn skal ha veltet i avsporingen og det er store materielle skader på togsettet, opplyser NSB.
– Mellom 100 og 200 meter med skinnegang er ødelagt som følge av ulykken, sier pressevekt i Jernbaneverket, Arild Bårdstu, til NTB.
En kjøreledning er blitt revet ned, og Vestfoldbanen er stengt.
BILDESERIE: NSBs nye tog på skinnene
Havarikommisjonen på plass
Et selskap som er eksperter på berging av tog er kontaktet for å fjerne toget fra skinnegangen.
– Når toget er fjernet og de forskjellige instanser har gjort sine arbeider på stedet, kan arbeidet med å reparere skinnegangen starte, sier Bårdstu.
Havarikommisjonen ankom ulykkesstedet onsdag ettermiddag.
De vil trolig bruke hele dagen på å finne årsaken til hvorfor toget sporet av på Vestfoldbanen.
– Vi bruker dagslyset best mulig for å se hva vi får ut av undersøkelsene i dag, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport.
Han kan ikke si noe om når kommisjonen legger fram resultatet av sitt arbeid.
– Vi må være helt sikre før vi kommer med vår konklusjon, men gjør alt vi kan for at arbeidet skal gå så raskt som mulig, sier Olsen.
Stadler garanterer: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog
– Kanskje «landslide»
Teknisk Ukeblad har i dag vært i kontakt med pressetalsmann for internasjonal avdeling i Stadler, Tim Büchele, som sier at ulykken trolig skyldes det han kaller «landslide»:
Han tar imidlertid forbehold om at disse opplysningene ikke er bekreftet og henviser til NSB for detaljer om ulykkesårsaken:
– På nåværende tidspunkt har vi ingen flere uttalelser, ettersom vi fortsatt venter på å få informasjonen bekreftet, sier Büchele til TU.
Stanser innfasing
Flirt-togene skal etter planen settes inn i regional- og lokaltrafikk flere steder i landet allerede fra 29. februar.
Men NSB stanser innfasingen av de nye Flirt-togsettene etter avsporingen på Vestfoldbanen onsdag. Testprogrammet for togene stanses umiddelbart.
– Testing av av alle Flirt-tog blir suspendert inntil Uhellskommisjonen, Havarikommisjonen og Politiet har lagt frem sine rapporter. Flirt-togene leveres kontinuerlig og alle 50 tog skal etter planen være på plass i Norge før desember 2013, sier Jernbaneverkets pressevakt til Teknisk Ukeblad.
Kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby, vil ikke kommentere ulykken før de respektive kommisjoner har rapportert.
Les flere saker om NSB og Stadler-togene: