MOTOR

Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

Stadler Flirt er bygget for å takle krevende jernbanestrekninger og tøffe vintre, som her på Myrdal stasjon (866,8 moh) i Aurland.
Stadler Flirt er bygget for å takle krevende jernbanestrekninger og tøffe vintre, som her på Myrdal stasjon (866,8 moh) i Aurland. Bilde: NSB/Stadler
20. aug. 2008 - 10:03

NSB la stor vekt på velprøvd teknologi og pålitelighet da de avgjorde leverandør av 50 nye togsett.

De vil ikke ha noen reprise av de pinlige vinterproblemene med Signatur-toget.

Det skal NSB heller ikke få, mener Stadlers pressetalsmann Tim Büchele.

Les også: Velger sveitsertog

Får finske erfaringer

Han påpeker at Stadler Flirt-togene har gode vinteregenskaper og med velprøvd teknologi både fra Sveits og andre land. Dessuten vil NSB kunne høste fruktene av at finske VR ligger tre-fire år foran i bestillingskøen.

– Leveringen av 32 pendlertog til Helsingfors starter i oktober. Der har vi i over to år kjørt et prosjekt som blant annet skal peke ut løsninger på klimatiske utfordringer. Disse erfaringene tar vi med oss over til NSB-settene som skal virke i strenge norske vintre, sier Büchele til TU.no

Lagde El 18-forløperen

Stadler har også, om enn indirekte, erfaring fra norsk jernbane.

NSBs El 18, det elektriske lokomotivet som brukes på langstrekninger i dag, er nemlig basert på Re 460, bygget av ABB og SLM (Swiss Locomotive and Machine Works).

– I dag eier vi SLM, og flere av ingeniørene som konstruerte dette lokomotivet jobber hos oss i dag. Disse innehar meget verdifull «knowhow» å bygge videre på, påpeker Büchele.

Flirt-togene som skal til Norge skal i sin helhet bygges i Bussnang i Nord-Sveits der Stadler har både hovedkontor og tre fabrikker.

Stolte sveitsere

Kontrakten med NSB er verdt fire milliarder kroner og er den nest største i Stadler Rails 66 år gamle historie.

– Vi er svært stolte over at vi har lyktes å oppfylle NSBs meget strenge krav i tøff konkurranse. Det er helt sikkert at kundene vi har hatt til nå har kunnet bekrefte vårt driftssikkerhet og komfort, og at dette har påvirket den norske beslutningen, sier administrerende direktør og majoritetseier i Stadler Rail, Peter Spuhler, i en pressemelding.

Må oppgraderes for 200 km/t

Da NSB presenterte togkjøpet for pressen tirsdag, fortalte de at Flirt-toget har en toppfart på 200 km/t.

Stadler presiserer imidlertid at også NSB-togene, i likhet med de øvrige 413 Flirt-togene som er bestilt eller satt i drift, har en operativ toppfart på 160 km/t. Imidlertid er Flirt-konseptet slik at de med kun små modifikasjoner kan oppgradere togsettene slik at de blir i stand til å nå 200 km/t.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Skjønner ikke NSBs avgjørelse

Velger sveitsertog

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.