NYE TOG: Om fire år blir togene på Østlandet seende slik ut. (Bilde: Illustrasjon: NSB)
NSB velger togsett fra Sveits og selskapet Stadler Rails. (Bilde: Stadler)
NSB fornyer togparken. Sveitsiske Stadtler er valgt som leverandør. (Bilde: Jernbaneverket)
Tog fra sveitsiske Stadler Rails AG. Bilde fra deres hjemmeside. (Bilde: Stadler)
FLIRT FRA SIDEN: Slik ser det nye toget ut fra siden. (Bilde: Illustrasjon:NSB)
GOD PLASS: NSB lover gode seter og stor plass i de nye togsettene. (Bilde: Illustrasjon: NSB)
BEGEISTRET:¿ Beslutningen om kjøp av nye tog er i tråd med hva folk ønsker, mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete og finansminister Kristin Halvorsen. (Bilde: Truls Tunmo)
SER FREMOVER: ¿Vi skal ta ansvar og gi de reisende et bedre kollektivtilbud, sa konsernsjef i NSB, Einar Enger, på dagens pressekonferanse. (Bilde: NSB)

Velger sveitsertog

  • Motor

Finaleheat

Opprinnelig var det fem tilbydere av togsettene:

  • tyske Siemens
  • sveitsiske Stadler Rail AG
  • canadiske Bombardier
  • franske Alstom
  • spanske CAF-Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA.

De tre siste ble av NSB sjaltet ut undervies av ulike grunner.

Siemens så ut til å gå seirende ut av kampen om storkontrakten med NSB.

Les også: Svartelistet kan få storkontrakt

Men det var sveitsiske Stadler Bussnag AG som dro i land avtalen.

Storkontrakt

Stadler skal levere 50 togsett av typen Stadler Flirt (Fast Light Innovative Regional Train). Kontrakten er verdt ca. 4 milliarder kroner. Kontrakten med Stadler er den største enkeltavtalen NSB har gjort.

NSB skal ha opsjon på levering av ytterligere 100 togsett og dermed fornye så å si hele togparken. Hvert tog har 5 vogner og gir NSB mer enn 14 000 flere seter.





200 km/h

De sveitsiskbygde togene skal settes i trafikk fra 2012. Da skal også det nye dobbeltsporet mot vest åpnes.

Togene har en toppfart på 200 km/h. De første settes inn i trafikk i østlandsområdet.

NSB-sjef Einar Enger garanterte at det kommer til å bli færre forsinkelser når de nye togsettene er på skinner om fire år.

-Vi kan ikke leve med forsinkelser, og vi vil ikke være fornøyd før vi har et betydelig bedre tilbud til passasjerene enn vi har i dag. Vi skal også modernisere eksisterende togsett for to milliarder kroner, så den totale investeringen blir altså på seks milliarder kroner, sa Einar Enger under en pressekonferanse i Oslo i dag.





Ryddighet

NSBs prosjektleder for anskaffelsen av nye tog, Emil Eike, understreker at valg av leverandør er gjort svært grundig for å unngå mistanke om sjusk og urent trav.

– 70 personer har deltatt på sine fagfelt i evalueringsarbeidet. Ingen enkeltpersoner har hatt muligheten til å påvirke valget av leverandør, påpeker Emil Eike.

Han er derfor helt sikker på at NSB har valgt det beste toget.

– Vi kjøper velprøvd teknologi, som hver eneste dag frakter tusenvis av europeere til og fra sine mange gjøremål, sier prosjektleder for nye tog, Emil Eike.

Folkeønske

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete tok store ord i sin munn: - Dette er en god og fremtidsrett beslutning. Den er i tråd med hva folk ønsker, for folk ønsker å reise mer med tog, sa hun.

Ministeren uttrykte begeistring over at NSB med de nye togsettene blir i stand til å utnytte kapasiteten som dobbeltspor vil gi.

-Dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og det kan derfor bety økte togkjøp fremover. Dette er en gledens dag for regjeringen, sa Navarsete.

Avhengig av toget

Finansminister Kristin Halvorsen var om mulig enda mer begeistret enn sin regjeringskollega.

-Vi er helt avhengige av toget for å kunne ha en miljøvennlig transport. Dessuten er det behagelig å ta tog, og man kan for eksempel jobbe på toget. Dette kommer til å gi NSB et løft, og det kommer til å gi et løft for alle de som elsker tog, sa Halvorsen.





Referanser





Stadler Rail AG har levert 285 Flirt som er i drift.

Flirt er bestilt til Sveits, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Italia, Ungarn, Algerie, Polen og Finland.

Togene er bygd for å tåle våre klimatiske forhold.





Hemmelige tog-tilbud

Svartelistet kan få storkontrakt

Lyntogprodusent vil satse i Norge