NSB har ikke bare gode erfaringer fra forrige storhandel, da de anskaffet sine Type 73-tog fra ADtranz (nå Bombardier). Signaturtogene har slitt med dårlig understell og evne til å takle vinterføre. (Bilde: Falk, Håkan )

Hemmelige tog-tilbud

NSB AS skal i første omgang kjøpe 40-60 motorvognsett, med en opsjon på 100 togsett.

Les også: NSB på storhandel

Hemmelig

Selskapet har fått inn tilbud fra fem togprodusenter. Hvilke fem disse er, vil NSB holde for seg selv.

– Det er ikke noe vi ønsker å kommunisere nå. Vi er redde for at det skaper et uheldig press i anbudskonkurransen. Bare se på prosessen som har vært med kjøp av nye jagerfly, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til TU.no.

Ifølge Jernbaneverkets magasin og nettavisen Nordens nyheter skal de fem tilbyderne som er med i den innledende fasen være kanadiske Bombardier Transportation, tyske Siemens, spanske CAF, sveitsiske Stadler Rail Group og franske Alstom Transport

I løpet av året

Han forteller at selskapet gikk bredt ut tidlig i kjøpsfasen og forhørte seg hos 30 leverandører rundt om i verden. 11 viste interesse og stilte på tilbydermøtet, mens altså bare fem ble med til anbudsrunden.

– Nå skal vi bruke våren til å lese tilbud før vi går i forhandlinger. Målet er å tegne kontrakt i løpet av året. Først da blir det klart hvilke tog som kan leveres når og til hvilken pris, sier Lundeby.

Pålitelighet

De nye togene skal dels erstatte gammelt materiell og dels gi økt kapasitet. I dag består togparken av 182 motorvognsett, 32 lokomotiver og 170 vogner.

Blant de mange kravene NSB setter for de nye settene, trekker Lundeby fram universell utforming og pålitelighet som de viktigste.

– I et land med 95 prosent enkeltspor er det nok at ett tog stopper for at hele togtrafikken blir blokkert, påpeker han.