Alstoms Coradia Lirex nordic trafikkerer i dag svenske jernbanespor. Nå er motorvogna én av fem kandidater i NSBs anbudskonkurranse. (Bilde: Alstom)
Alstom-direktør Leonardo Solera framhever erfaring og kompetanse med arktisk klima som en av forsene til Alstom-togene som nå konkurrerer om en gigantkontrakt med NSB. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Lyntogprodusent vil satse i Norge

Alstom er en av fem togprodusenter som kjemper om gigantkontrakten på å levere 40-60 motorvognsett til NSB med opsjon om ytterligere 100 sett.

Produsenten av det legendariske lyntoget TGV frister med et tog de selv hevder er blant verdens beste til å håndtere snø og kulde – Coradia Lirex i nordisk konfigurasjon.





Ingen tog i Norge

Det franske konsernet er per i dag ikke representert oppå skinnegangen i Norge. Selskapet har derimot levert infrastruktur til jernbanen, vannkraftgeneratorer og jobber med CO2-renseanlegget på Mongstad.

I Finland og Sverige ruller det imidlertid Alstom-tog i dag.

– Det nordiske markedet er helt spesielt med tanke på klimatiske utfordringer. Erfaringene vi har gjort oss her, samt i Nord-Kina, stiller oss i en spesiell rolle, sier Alstom-direktør Leonardo Solera til TU.no.

Trøbbel i Finland

Han har ansvaret for Alstoms krengetog Pendolino som bygges i Savigliano sør for Torino i Italia.

Finland har hatt 18 Pendolino-sett siden 1995, mens den planlagte nye banestrekningen Helsinki-St. Petersburg skal trafikkeres av fjerdegenerasjons Pendolino.

Samtidig får TU opplyst hos representanter fra det finske jernbaneverket, Ratahallintokeskus, at det har vært problemer på samtlige 18 sett knyttet til kobling vinterstid og ising.

– Har løst problemene

– Vi har hatt våre problemer, men de er løst nå. Det vi har lært i Finland har vi overført til andre Alstom-produkter, både når det gjelder ventilasjon, materialbruk, isolasjon og beskyttelse. Vi arbeider dessuten med ny teknologi for å redusere og fjerne is fra boggiene og slik øke påliteligheten til togene, opplyser Solera.

Togsettene Alstom tilbyr Norge er tyskbygde Coradia Lirex av samme type som er i ferd med å leveres i et antall på over 100 til de svenske operatørene SL, Skånetrafikken og Östgötatrafikken. Herfra er det så langt ikke meldt om klimatiske problemer.

– Når det gjelder evne til å operere i snø og ekstremt lave temperaturer, er det etter mitt syn kun Siemens som kan konkurrere med Alstom, mener Solera.

Les også: Hemmelige tog-tilbud



Siemens nummer én

Og nettopp Siemens AG er franskmennenes argeste konkurrent om den norske kontrakten.

Ifølge kilder TU.no har snakket med, har NSB så langt i anbudsprosessen satt det tyske konsernet som nummer én, mens den vesle sveitsiske produsenten Stadler Rail Group er nummer to. Kanadiske Bombardier og spanske CAF er allerede ute av konkurransen, mens Alstom er plassert i en slags venteposisjon som nummer tre.

Både Stadler og Siemens må imidlertid først overbevise om at de er leveringsdyktige. Førstnevnte på grunn av størrelsen og Siemens fordi de allerede har tegnet kontrakt på å levere 305 tilsvarende tog til Belgia i perioden 2011-2016.

Et eventuelt valg av Siemens kan dessuten bli kontroversielt i Norge som følge av selskapets korrupsjonshistorikk.