Mange skuelystne tok turen til Oslo S søndag for å se på NSBs nye tog. (Bilde: Aas, Erlend)

Tester lover godt for nye tog

Det sveitsiske toget kom til Norge tidlig i vår, og verken snøstorm på Finse eller solslyng på Sørlandsbanen har stanset det så langt under testing.

– Vi rakk akkurat å teste toget på Bergensbanen før vinteren var over, forteller konstituert konsernsjef Arne Fosen.

Samme reisetid

Ingen alvorlige feil har åpenbart seg så langt, men testingen skal fortsette, og i tillegg skal ansatte lære å betjene togene før de settes inn i trafikk.

Dessuten skal Jernbanetilsynet godkjenne toget, noe Fosen tror vil gå greit. Første strekning ut er Skien – Lillehammer.

Toget har en toppfart på 200 kilometer i timen, 40 kilometer fortere enn de gamle, men uten at reisede mellom mellom for eksempel Oslo og Larvik vil få nevneverdig glede av det.

Den reisen vil fortsatt ta omtrent like lang tid som i dag – helt til ny skinnegang er på plass.

Oslo  20110828.En fornøyd konsernsjef Arne Fosen viste fram NSBs nye tog for publikum på Oslo Sentralstasjon søndag.Foto: Erlend Aas / Scanpix
Trenger 70 nye togEn fornøyd konsernsjef Arne Fosen viste fram NSBs nye tog for publikum på Oslo Sentralstasjon søndag. Neste vår skal det første inn i trafikk på strekningen Skien- Lillehammer. Aas, Erlend

Trenger 70 nye tog

Det er sveitsiske Stadler som har levert togene. Prisen for de 50 som er kjøpt, inkludert simulatoren i Drammen, er 4,2 milliarder kroner. NSB har opsjon på ytterligere 100 togsett.

– Vi har allerede sagt til Samferdselsdepartementet at vi har behov for 70 nye tog i denne omgang, sier konsernsjefen.

Det skyldes utskifting av gamle tog, samt nye tog til ny skinnegang mellom Ski og Oslo som Jernbarneverket trolig vil ha ferdig rundt 2020.

Trådløst

24 av togene skal gå mellom Skien og Lillehammer. De er hakket bedre utstyrt enn de 27 som skal trafikkere kortere strekninger. Det er gratis trådløs sone i hele togsettet, komfortavdeling og stillerom.

Togene er utviklet i samarbeid med funksjonshemmedes organisasjoner. Det er bedre plass til rullestoler enn tidligere.

Gulvhøyden er lav, og på stasjoner der perronghøyden avviker, kan det enkelt legges ut en rampe for rullestol.

Kniper inn

Men NSB kniper inn på setebredden. I de gamle togene er det 264 seter, i de nye 295, som på lokaltogene – to og tre på hver side av midtgangen. Men du risikerer neppe å sitte inneklemt mellom to andre passasjerer helt fra Skien til Lillehammer.

– Setet i midten vil som regel stå tomt, mener kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

– Det er bare på korte strekninger, f.eks. mellom Oslo og Lillestrøm det vil være fullt. I dag må mange stå, og jeg tror de fleste da vil foretrekke å sitte litt trangt, sier Lundeby.

Prøvesitting

Han er likevel spent på om folk vil bli fornøyd.

– Det er viktig at folk finner plassen sin, så å si, så de får en god kjøreopplevelse, sier han.

Og spente passasjerene var allerede i gang med prøvesitting søndag, da NSB inviterte først ansatte og deretter publikum til å ta en titt på nyanskaffelsen.

Motor i taket

Toget er utviklet spesielt med tanke på norske forhold. Det er synlig høyere enn toget i sporet ved siden av på Oslo S – årsaken er at motorene ligger i taket i stedet for under toget.

Dermed vil motor og andre vitale deler aldri vil bli pakket fulle av snø og is. Annet nytt er at det er tre motorer, en i hver ende av toget og en på midten, noe som fordeler kraften i hele toget.