FORNØYD: Konsernsjef Einar Enger i NSB er trygg på å ha valgt rett når sveitsiske Stadler ruller inn på norske skinneganger med nye lokal/regionaltog om fire år. (Bilde: Scanpix)

NSB-sjef: Glad for å slippe italienerne

Konsernsjef Einar Enger i NSB møtte i forrige uke Teknas jernbaneingeniører for å snakke om framtidas persontrafikk.

Ett av temaene ble naturlig nok de siste dagers store jernbanenyhet – at NSB har bestilt 50 togsett fra den sveitsiske produsenten Stadler Rail.

Les også: Velger sveitsertog

– Jeg antar at dette valget kom som en overraskelse på mange, sa Enger og ga deretter ingeniørene et visst innblikk i anbudsprosessen som ledet til valget av sveitserne.

Nord for Alpene

– Avgjørelsen ble fattet på bakgrunn av et sett forhåndsdefinerte kriterier. Nesten ren matematikk altså. Og når noen spør hvor mye Siemens' korrupsjonssak har hatt med valget å gjøre, er svaret null og niks. De nådde rett og slett ikke opp, understreket Enger.

Samtidig avslørte han det han ser på som positive bieffekter av Stadler-valget, som ikke nødvendigvis har med matematikk å gjøre:

– Jeg må si at jeg er glad for å gjøre handelen nord for Alpene. Det har vist seg som en krevende øvelse å jobbe med italienerne, sa konsernsjefen.

Stor gutt hos lite firma

Da sikter han til problemene NSB har hatt med togsettene av type 72 fra Ansaldobreda. Ikke bare ble lokaltogene flere år forsinket, de holdt heller ikke mål teknisk i starten.

– Det vi vet om Stadler er at de har meget fine meritter når det gjelder levering. I gjennomsnitt leverer de heller før enn etter fristen. Dessuten kjøper vi nå utprøvd teknologi. Vi slipper å vente på at de skal tegnes og utprøves, sa Enger.

Les også: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

– Og så er det jo noe med å være en stor kunde hos en liten leverandør. Det er i hvert fall bedre enn å være liten hos et stort firma. Våre 50 bestilte tog med opsjon på ytterligere 100 er deres største kontrakt noensinne utenfor hjemlandet, la han til.

Vil betale mindre utbytte

NSB skal de kommende årene investere fire milliarder kroner i 50 ny togsett og to milliarder kroner i oppgradering av eksisterende materiale. De første nye Stadler Flirt-togene skal settes inn i trafikk i 2012.

Nå ber NSB-sjefen regjeringen om større økonomisk spillerom:

– Med så store investeringer vi står overfor, vil det være helt galt å måtte utbetale urimelig høye utbytter i denne perioden, sier Enger.

Tidligere denne uka var konsernsjefkollegaen Sverre Quale i Avinor og styreleder Inge K. Hansen ute i samme ærend.

Les også: Statens pengemaskin trenger pusterom

Dårligere resultat i 2008

– Dette er helt like saker med sammenfallende begrunnelse. Vi i NSB har også uttrykt det samme gjennom vår §10-plan og gjennom andre kanaler, faktisk var vi tidligere ute enn Avinor. Vi kommer til å fortsette denne diskusjonen med departementet, sier Enger til TU.no.

NSB betalte for 2007 402 millioner kroner i utbytte – 75 prosent av overskuddet. Enger vil gi slipp på en lavere prosentandel av årets overskudd som han allerede nå varsler blir mindre enn rekordåret i fjor.

Togstans under NSB-foredrag

Overfor jernbaneingeniørene var Enger åpen på at NSB som helhet, og rundt Oslo spesielt, leverer et altfor dårlig produkt både når det gjelder punktlighet og regularitet. For passasjerene er det ingen trøst at operatøren kan dele en del av skylda med infrastruktureieren Jernbaneverket.

– Jeg kan dessverre ikke love noe løft før i 2012. Vi kan bare utnytte eksisterende materiell marginalt bedre og ingen av oss kan trylle. Vi har støvsugd Europa etter brukt materiell som kan gå på norske skinner, fortalte Enger.

NSB-sjefen kunne koste på seg en halvtime mer enn planlagt sammen med jernbaneingeniørene, og årsaken var ironisk nok: Full stans i togtrafikken på Oslo S!