Det første Type 74 togsettet til NSB ble bygget her på Stadler-fabrikken i fjor høst. Denne uka startet testingen i Norge. (Bilde: Stadler Rail)

NSBs nye Flirt-tog i Norge

NSB Type 74 (Stadler Flirt)

Akselanordning: Bo’2’2’Bo’+2’2’Bo’

Starttrekkraft: 300 kN

Makshastighet: 200 km/t

Makseffekt: 4 500 kW

Vekt: 206/206,2 t

Lengde: 105,5 m

Setekapasitet kort regiontog: 216 pluss 48 klappseter

Setekapasitet langt lokaltog: 235 pluss 60 klappseter

Se også Stadlers faktaark

NSB har bestilt 50 togsett fra sveitsiske Stadler Rail. Nå er det første Type 74-toget på plass i Norge.

– Togsettet kom til Norge tirsdag kveld og vi har allerede rukket å teste det så vidt allerede, forteller Åge-Christoffer Lundeby, som er kommunikasjonssjef i NSB Persontog.

Se bildeserie fra fabrikken i fjor høst:

NSBs nye tog på skinnene

I 2012

Dette settet, og flere som er under bygging hos Stadler og blir levert senere i 2010, skal testes videre i Norge. Og ikke minst skal det godkjennes av Jernbanetilsynet, brukes til intern opplæring og klargjøres for bruk.

Lundeby opplyser at det har vært snakk om å sette inn nyvinningen i forbindelse med ruteomleggingen i desember i år. Men NSB er forsiktige med å love for mye:

– Så fremt testingen og de omfattende godkjenningsprosedyrene går som planlagt, vil toget komme kundene våre til gode fra starten av 2012, sier han.

Les også: NSB-sjef: Glad for å slippe italienerne

Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

Største toghandel

Det var på sensommeren 2008 at NSB valgte togtypen Flirt fra Stadler i konkurranse med Siemens og Bombardier.

50 togsett med opsjon på ytterligere 100 er den største enkeltavtalen NSB har gjort.

Skjønner ikke NSBs avgjørelse

Velger sveitsertog

Kort regiontog

Det første toget som nå er på plass i Norge er av typen kort regiontog som skal trafikkere ruta Lillehammer-Skien. NSB har kjøpt 24 slike.

I tillegg kommer 26 versjoner til bruk i lokaltrafikken rundt Oslo som har ekstra setekapasitet.

Teknisk Ukeblad har dessverre ikke egne bilder av Type 74 på norske skinner. Det har derimot de mange togspotterne hos Jernbane.net og Norsk Jernbaneklubb.