Øker støtten til elvarebiler og nedskalerer motorveiprosjekter

SV og regjeringen har blitt enige.

Øker støtten til elvarebiler og nedskalerer motorveiprosjekter
Med revidert nasjonalbudsjett kan bli mindre av det til venstre og mer av det til høyre. T. v. den planlagte kryssingen av E39 Romsdalsfjorden (Møreaksen) over Julsundet, t.h. en elvarebil fra Mercedes-Benz. Kollasje: Illustrasjon: Rambøll/Statens vegvesen / Foto: Mercedes-Benz

Regjeringen og SV har kommet til enighet om revidert nasjonalbudsjett.

For samferdsel betyr det blant annet følgende:

  • Motorvei: Når samferdselsprosjekter skal gjennomgås fram mot 2023, skal regjeringen fremme forslag for å nedskalere store motorveiprosjekter. Statens vegvesen og
    Nye Veier vil få i oppdrag å vurdere nedskalering av prosjekter med pågående planarbeid. 
  • Varebiler: Enova bes øke støtten til elektriske varebiler fra 30 til 40 prosent av merkostnaden fra 2023. Dermed får man en reversering av kuttet som Enova gikk inn for i fjor.
  • Biodrivstoff: Norge skal gå inn for en tilsvarende modell som Sverige for avansert biodrivstoff utover omsetningskravet. Denne skal oppfylle bærekraftskriteriene for biodrivstoff, og ikke inneholde biodrivstoff med avskogingsrisiko.
  • Kollektiv: Kollektivtrafikken får 500 millioner kroner som skal fordeles etter forventet nedgang i billettinntekter ut 2022. Midlene skal legge til rette for omstilling og utvikling av nye løsninger.
  • Elbiler: Som TU omtalte tidligere i dag, vil regjeringen snu og innføre moms kun på kjøpsbeløp over 500.000, framfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes.
  • Ferger og hurtigbåter: Det loves krav om nullutslipp eller biogass i alle nye anbud for ferger. I tillegg kommer krav om fossilfri drivlinje i nye anbud for hurtigbåter. Forslaget ventes å dukke opp i statsbudsjettet for 2023.

At regjeringen ikke kutter i drivstoffavgiftene etter voldsomme kostnadsøkninger de siste månedene, mottar kritikk fra blant annet NAF.

– De svikter alle som nå sliter med de skyhøye drivstoffprisene. Kraftige avgiftskutt ville hjulpet på folks økonomi i en tid hvor alt blir dyrere, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund i en pressemelding.

Vil gi elbilkjøpere trygghet fram til 2025

Hos Elbilforeningen er stemningen bedre.

– Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Foreningen mener regjeringens grep gir trygghet for at man kan nå målet om at alle biler som selges i 2025 er nullutslippsbiler.

– Det er gledelig at når innfasing av moms på de dyreste elbilene varsles fra 2023, slår man også fast at denne løsningen nå ligger fast fram til 2025. Det gir trygghet om hva som vil gjelde i en tid der ventelistene på mange elbil er lange, sier Christina Bu.

Nedskalering av motorveier skal gi lavere bompenger

De kommende kuttene i motorveiprosjekter kan gi økte midler til andre samferdselsprosjekter, sa Geir Pollestad (Sp) under dagens pressekonferanse.

– Det har vært en tradisjon der man har hatt ingen hemninger for hvor dyrt man kan bygge, sa han, og tilføyde en mulig konsekvens av motorveikuttene:

– Det vil bli rom for noe lavere bompenger.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård advarte i mai om at krigen i Ukraina ville gi mindre penger til vei.

Under dagens pressekonferanse minnet Ap-politiker Eigil Knutsen om at regjeringen har vært tydelig på at nedskalering vil være nødvendig for å kunne bygge mest mulig for pengene.

– NTPen som ligger inne nå, er urealistisk, sa Knutsen.

Hvilke motorveiprosjekter det skal kuttes i, er ikke klart ennå.

Les også