Regjeringen snur - det blir momsfritak for elbiler opptil 500.000 kroner

For bilkjøperen blir effekten den samme.

Regjeringen snur - det blir momsfritak for elbiler opptil 500.000 kroner
Porsche Taycan Turbo S er blant bilene som får moms neste år. Momsfritaket vil kun gjelde opp til 500.000 kroner. Eirik Helland Urke

Regjeringen og SV er enig om revidert statsbudsjett, som legges frem i dag, tirsdag. Regjeringen  beholder momsfritak for elbiler opptil 500.000 kroner. Det resterende over denne summen vil bli momsbelagt.

I mai foreslo regjeringen å fjerne momsfritaket for elbiler i 2023. Som erstatning ville regjeringen innføre en tilskuddsordning som skal speile et fritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner, het det i budsjettet.

Etter forhandlinger med SV har man altså gått tilbake til momsfritak, men med en øvre grense på 500.000 kroner. Dette momsfritaket skal holdes uendret fram til 2025. 

For bilkjøperen blir effekten den samme, ettersom taket på 500.000 står. Dermed blir elbiler over 500.000 dyrere neste år. 

Zero og Elbilforeningen fornøyd

Zero-leder Sigrun Gjerløw Aasland er glad for endringen. 

- Budsjettet sikrer elbilenes konkurransefordel fremover. Avgiftsfritak gir en helt annen forutsigbarhet enn subsidier, så dette er veldig bra, sier ZERO-leder Sigrun Gjerløw Aasland.

Elbilforeningen er også fornøyd for at man gikk tilbake på forslaget om en tilskuddsordning. Leder Christina Bu mener en tilskuddsordning hadde stått mye svakere over tid.

– En tilskuddsordning hadde vært krise. Den hadde inneholdt svært mange milliarder på statsbudsjettet. Klima hadde fort tapt når man skulle forhandle om så mange milliarder hvert år, sier hun til TU. 

– Det er gledelig at når innfasing av moms på de dyreste elbilene varsles fra 2023, så slår man også fast at denne løsningen nå ligger fast fram til 2025. Det gir trygghet om hva som vil gjelde i en tid der ventelistene på mange elbil er lange, sier Bu.

– 100.000 kroner for lavt

NAF mener grensa på 500.000 kroner er for lav. I Hurdalsplattformen varslet regjeringen innføring av av moms på elbiler over 600.000 kroner. 

– Det er bra at momsfritaket videreføres, men regjeringen er i utakt med markedet. Grensen for elbilmoms er satt 100.000 kroner for lavt, fordi mange av de populære familieelbilene vil få avgift med denne ordningen. Det burde vært unngått, skriver Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en epost.

Bu i Elbilforeningen er enig i at en grense på 600.000 kroner hadde vært bedre.

– Vi har sagt at når vi kommer opp på 80 prosent, er det greit å begynne å innføre moms. Der er vi omtrent nå. Vi skulle gjerne sett at de beholdt grensa på 600.000, men det viktigste nå er at tilskuddsmodellen har blitt skrota, sier Bu. 

ESA har godkjent Norges fritak for MVA på elbiler ut 2022. En justert videreføring av fritaket må derfor trolig gjennom ESA på nytt.  

Les mer om: