(Bilde: www.weigl.biz)
Dersom Opel Ampera får avgiftsfritak som en elbil, vil den ladbare hybriden selges for kun 285 000 kroner når den kommer for salg i Norge om et halvt år. Med andre ord kan dette bli bilen som virkelig bringer eldrift til massene, slik også Opel hinter om i dette pressebildet. (Bilde: Axel Wierdemann)

Opel i hybrid-debatt med staten

Opel Ampera

  • Extended-Range Electric Vehicle (E-REV), eller plug-in-hybrid
  • Femdørs kombi med fire seter, uavhengig McPherson hjuloppheng, fire skivebremser og regenerativ bremsing som sørger for at energien lagres på litiumionebatteriet
  • Toppfart: 161 km/t
  • 0–100 km/t: 9 sekunder
  • Effekt elektromotor: 111 kW/150 hk
  • Dreiemoment: 370 NM
  • Batteripakke: 220 litiumion battericeller pakket i T-form med en energikapasitet på 16 kWh
  • Forbrenningsmotor: 1,4 liters bensinmotor
  • Rekkevidde: 60 km (MVEG cycle) på batteriene, over 500 km med full tank på hjelpemotoren
  • Hjulavstand: 2.685 mm
  • Lengde: 4.404 mm
  • Bredde: 1.798 mm
  • Høyde: 1.430 mm
  • Lasteplass: 301 liter
  • Hjul: Spesialdesignede lavmotstandsdekk på smidde 17-tommers aluminiumsfelger

Prisene på den ladbare hybriden Opel Ampera er nå offentliggjort.

Når den kommer på det norske markedet i løpet av fjerde kvartal, kan den bli solgt for 285 000 kroner.

Krever elbilklassifisering

Det fordrer imidlertid at Ampera blir kategorisert som elbil. Det vil si at den blir fritatt engangsavgift og moms.

Dersom bilen avgiftslegges som en Prius eller hvilken som helst annen bil med forbrenningsmotor, blir prisen 389 000 kroner i Norge, opplyser Opel til Teknisk Ukeblad.

Det betyr at kjøpere av bilen må betale engangsavgift som består av effekt-, vekt- og CO2-element, men får et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren.

Opels argument for å klassifiseres som elbil, er at dette er en seriehybrid som kun har en elektrisk drivlinje. I motsetning til for eksempel parallell/serie-hybriden Toyota Prius.

– Vi mener at vår Ampera uten tvil skal avgiftsbelegges som en elbil da den utelukkende drives av elektrisitet. Det er den første personbilen i Europa med utvidet rekkevidde, sier administrerende direktør Peter Nikell i Opel Norge.

Dog skal det nevnes at Ampera opererer med tre kjøremodi. I to-motorsmodus, som oppstår på flate veier i høyere hastigheter der det ikke krever mye effekt, vil forbrenningsmotoren via generatoren kobles rett til et planetgir og drivhjulene. Altså omtrent som en parallellhybrid.

- Det handler om effektivitet. Her henter vi 10-15 prosent effektivitet, understreker Pamela Fletcher, som er sjefingeniør for Chevrolets plug-in- og voltecsystremer, i et foredrag som ligger hos Plugincars .





Den ladbare hybriden Opel Ampera kommer til Norge neste år. Søstermodellen Chevrolet Volt er allerede ute hos forhandlerne i USA.
Produksjonsversjonen av Opel Ampera vises fram på bilmessen i Genève i neste uke. www.weigl.biz

Les også:

Første Ampera rullet ut

Opel med ladbar stasjonsvogn

Opel satser på elbiler

8 fabrikker skal få Volt på veien

Rekkeviddeforlenger

Opel Ampera, og GM-søsteren Chevy Volt, har en 111 kW elmotorbetyr som forsynes med strøm fra et litiumionebatteri med 16 kWh kapasitet.

Batteriet kan naturligvis lades på forhånd og holder til cirka 60 kilometers rekkevidde med batteridrift. Batteriet kan også forsynes med mer energi fra aggregatet. Det er en 1,4-liters bensinmotor med 53 kW effekt.

– Skal vi få norske bileiere over på elbilmarkedet, er Ampera med sin rekkeviddeforlenger den første elbilen som tilfredsstiller kriteriene vi har til en vanlig familiebil, sier Nikell.

General Motors har konsekvent benyttet begrepet «Elbil med rekkeviddeforlenger» (E-REV) for å beskrive Volt/Ampera, trolig for å skille den fra mange av dagens parallellhybrider.

Og her til lands kan altså semantikken til syvende og sist definere prisen.

Les også: – Dette er ingen hybrid

Slik er Opels redningsbil

I dialog

– Vi er i løpende dialog med myndighetene om avgiftsspørsmålet, opplyser informasjonssjef Hélène A. Formo i Opel Norge.

Problematikken knyttet til avgiftslegging av ladbare hybrider, såkalte plug-in-hybrider, har vært mye omtalt her på tu.no:

Trenger hjelp til å selge framtidas bil

Toyota: To mil er nok el-rekkevidde

Fisker etter avgiftslette

– Dette er ingen hybrid

Vil foreslå billigere plug-in-hybrider

Toyota tester plug-in i Norge

Kinesisk plug-in hybrid først på markedet

Produksjonsversjonen av Opel Ampera vises fram på bilmessen i Genève i neste uke.