MOTOR

Opel med ladbar stasjonsvogn

19. feb. 2010 - 11:34
Vis mer

Opel Flextreme GT/E heter den ladbare hybriden burde gå rett hjem også i det stasjonsvognelskende landet i nord.

Konseptbilen vises fram for første gang på bilmessen i Genève i starten av mars.

Større biler

Å kalle Flextreme GT/E for en stasjonsvogn er kanskje å tøye begrepet, men med sine 4,7 meter er det iallfall en relativt stor bil.

Opel varsler at E-REV-teknologien etter hvert skal komme under skallet på også større karosserier.

Opel selv forklarer at de med dette konseptet vil vise at deres elbiler med forlenget rekkevidde, såkalt E-REV eller en ladbar hybrid, ikke bare skal forbeholdes biler i C-segmentet som den kommende Opel Ampera.

Elektrisk drift uten begrensninger, verken i rekkevidde eller bilstørrelse, er den besnærende oppsummeringen fra Opel som for bare en uke siden varslet at elbilporteføljen skal utvides:

Opel satser på elbiler

Voltec som i Ampera/Volt

– Konseptbilen gir en god pekepinn på hva som vil komme fra Opel. Barsk, uttrykksfull og meget effektiv. Dette er produktstrategien som vil prege alle våre kommende biler, store som små, i alle markedssegmenter, sier Frank Weber som har forlatt GM og reist hjem til Tyskland og nå er direktør for selskaps- og produktutvikling i Opel.

- Uttrykket "morsom å kjøre" handler ikke bare om høyt dreiemoment, men også at du kan sitte bak rattet med god samvittighet, sier sjefingeniør Frank Weber i General Motors.
Frank Weber. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Ampera og søsterbilen Chevrolet Volt har kommet langt forbi konseptstadiet. Sistnevnte skal etter planen settes i serieproduksjon mot slutten av året.

Det er den samme teknologien som sitter i Flextreme, den såkalte Voltec-drivlinja.

Elbil i 200

Det betyr en elmotor på 120 kW som forsynes med strøm så lenge det varer fra en litiumionebatteripakke med 16 kWh kapasitet. Batteriet kan naturligvis lades på forhånd – på konseptbilen har Opel-designerne puttet stikket bak lynemblemet – eller forsynes med mer energi fra aggregatet. Det er en 1,4-liters bensinmotor med 53 kW effekt.

Strømmen skal inn bak lynet

Mye takket være det meget aerodynamiske designet, Opel oppgir motstandskoeffisienten til 0,22 Cd, skal Flextreme GT/E kunne oppnå en topphastighet på over 200 kilometer i timen. Samt en akselerasjon fra 0-100 km/t på under ni sekunder.

Designerne har gått så langt som å erstatte sidespeil med små integrerte kameraer og dørhåndtak med lyssensorer for å gjøre den digre coupeen så glatt som mulig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Rekkevidden oppgis til det samme som på Volt/Ampera, altså 60 km på batteridrift og over 500 km med full bensintank i tillegg.

Strømmen skal inn bak lynet

Disse panelene, som slår seg ut når hastigheten passerer 50 kilometer i timen, er ett av bidragene til å redusere luftmotstanden til Flextreme GT/E.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.