Opel med ladbar stasjonsvogn

Opel Flextreme GT/E

  • Extended-Range Electric Vehicle (E-REV), eller ladbar hybrid/plug-in-hybrid
  • Femdørs coupé med fire seter, framhjulsdrift
  • Toppfart: over 200 km/t
  • 0-100 km/t: under 9 sekunder
  • Effekt elektromotor: 120 kW
  • Dreiemoment: 370 Nm
  • Batteripakke: Litiumionebatterier fra LG Chem med mangan-spinell-anode, 16 kWh kapasitet, 350 V nominell spenning
  • Ladeeffekt: 3,3 kW på billaderen
  • Forbrenningsmotor: 1,4 liters bensinmotor, 53 kW
  • Rekkevidde: 60 km (MVEG cycle) på batteriene, over 500 km med full tank på hjelpemotoren
  • Hjulavstand: 2 900 mm
  • Lengde: 4 762 mm
  • Bredde: 1 871 mm
  • Høyde: 1 308 mm
  • Hjul: 195/45 R 21
  • Utslipp: Anslått til under 40 gram CO2 per kilometer

Opel Flextreme GT/E heter den ladbare hybriden burde gå rett hjem også i det stasjonsvognelskende landet i nord.

Konseptbilen vises fram for første gang på bilmessen i Genève i starten av mars.

Større biler

Å kalle Flextreme GT/E for en stasjonsvogn er kanskje å tøye begrepet, men med sine 4,7 meter er det iallfall en relativt stor bil.

Opel varsler at E-REV-teknologien etter hvert skal komme under skallet på også større karosserier.

Opel selv forklarer at de med dette konseptet vil vise at deres elbiler med forlenget rekkevidde, såkalt E-REV eller en ladbar hybrid, ikke bare skal forbeholdes biler i C-segmentet som den kommende Opel Ampera.

Elektrisk drift uten begrensninger, verken i rekkevidde eller bilstørrelse, er den besnærende oppsummeringen fra Opel som for bare en uke siden varslet at elbilporteføljen skal utvides:

Opel satser på elbiler

Voltec som i Ampera/Volt

– Konseptbilen gir en god pekepinn på hva som vil komme fra Opel. Barsk, uttrykksfull og meget effektiv. Dette er produktstrategien som vil prege alle våre kommende biler, store som små, i alle markedssegmenter, sier Frank Weber som har forlatt GM og reist hjem til Tyskland og nå er direktør for selskaps- og produktutvikling i Opel.

- Uttrykket "morsom å kjøre" handler ikke bare om høyt dreiemoment, men også at du kan sitte bak rattet med god samvittighet, sier sjefingeniør Frank Weber i General Motors.
Frank Weber. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Ampera og søsterbilen Chevrolet Volt har kommet langt forbi konseptstadiet. Sistnevnte skal etter planen settes i serieproduksjon mot slutten av året.

Det er den samme teknologien som sitter i Flextreme, den såkalte Voltec-drivlinja.

Elbil i 200

Det betyr en elmotor på 120 kW som forsynes med strøm så lenge det varer fra en litiumionebatteripakke med 16 kWh kapasitet. Batteriet kan naturligvis lades på forhånd – på konseptbilen har Opel-designerne puttet stikket bak lynemblemet – eller forsynes med mer energi fra aggregatet. Det er en 1,4-liters bensinmotor med 53 kW effekt.

Strømmen skal inn bak lynet

Mye takket være det meget aerodynamiske designet, Opel oppgir motstandskoeffisienten til 0,22 Cd, skal Flextreme GT/E kunne oppnå en topphastighet på over 200 kilometer i timen. Samt en akselerasjon fra 0-100 km/t på under ni sekunder.

Designerne har gått så langt som å erstatte sidespeil med små integrerte kameraer og dørhåndtak med lyssensorer for å gjøre den digre coupeen så glatt som mulig.

Rekkevidden oppgis til det samme som på Volt/Ampera, altså 60 km på batteridrift og over 500 km med full bensintank i tillegg.

Strømmen skal inn bak lynet

Disse panelene, som slår seg ut når hastigheten passerer 50 kilometer i timen, er ett av bidragene til å redusere luftmotstanden til Flextreme GT/E.