Den ladbare hybriden Opel Ampera skal settes i produksjon i 2011. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Opel satser på elbiler

Chevrolet Volt/Opel Ampera

  • Extended-Range Electric Vehicle (E-REV), eller plug-in-hybrid
  • Femdørs kombi med fire seter, uavhengig McPherson hjuloppheng, fire skivebremser og regenerativ bremsing som sørger for at energien lagres på litium-ionbatteriene
  • Toppfart: 161 km/t
  • 0-100 km/t: 9 sekunder
  • Effekt elektromotor: 111 kW/150 hk
  • Dreiemoment: 370 NM
  • Batteripakke: 220 litiumion battericeller pakket i T-form med en energikapasitet på 16 kWh
  • Forbrenningsmotor: 1,4 liters bensinmotor
  • Rekkevidde: 60 km (MVEG cycle) på batteriene, over 500 km med full tank på hjelpemotoren
  • Hjulavstand: 2.685 mm
  • Lengde: 4.404 mm
  • Bredde: 1.798 mm
  • Høyde: 1.430 mm
  • Lasteplass: 301 liter
  • Hjul: Spesialdesignede lavmotstandsdekk på smidde 17-tommers aluminiumsfelger

Det fortalte toppsjef Nick Reilly i Opel/Vauxhall da han tirsdag presenterte selskapets offensive satsing som betyr at de skal investere 11 milliarder euro (92 milliarder kroner) de kommende fem årene.

Også rene elbiler

– Vår visjon er å være Europas ledende produsent av kvalitetsbiler som folk vil ha, basert på tysk ingeniørkunst. Det skal vi lykkes med ved å by på en spennende produktportefølje med en strategisk satsing på alternativ framdriftsteknologi, sa Reilly.

Opel skal i 2011 starte produksjonen av den ladbare hybriden Ampera. Eller «elbil med rekkeviddeforlenger» som Opel foretrekker at den kalles.

Dette er som kjent søsterbilen til Chevrolet Volt, som etter planen starter serieproduksjon i USA på tampen av året. Den har en litiumionebatteripakke som sørger for seks mils rekkevidde og i tillegg en 1,4-liters bensinmotor som aggregat. Med full tank kan den generere nok strøm til ytterligere 50 mils kjøring.

I tillegg er planen å lansere flere rene elbiler i de mindre segmentene neste år, varsler selskapet nå.

Hva slags batteribiler det er snakk om, sier Opel foreløpig ingenting om, annet enn at det kommer tre store lanseringer i 2011 ved siden av Ampera.

Opel Ampera er søsterbilen til Chevy Volt. Foto: Per Erlien Dalløkken

Trenger flere milliarder

Bilprodusenten har fortsatt ikke kommet seg gjennom den økonomiske krisa. Opel varsler at de trenger en finansiering på 3,3 milliarder euro for å drifte selskapet i omstruktureringsfasen.

Omstrukturering betyr i klartekst blant annet at kapasiteten kuttes med 20 prosent og minst 8 300 jobber forsvinner – de fleste fra anleggene i Antwerpen og Bochum.

Morselskapet General Motors har så langt bidratt med 1,25 milliarder euro, hvorav 600 millioner er til nysatsingen. Opel jobber fortsatt med europeiske myndigheter for å sikre lån eller lånegarantier for 2,7 milliarder euro.

Ifølge forretningsplanen som ble lagt fram i går, skal denne finansieringen bidra til at selskapet går i null i løpet av 2011 og tjener penger året etter.