GM-sjef Ed Whitacre sto for åpningen av den nye fabrikken som skal lage litiumionebatteripakker til Chevy Volt. (Bilde: GM)

8 fabrikker skal få Volt på veien

Chevrolet Volt/Opel Ampera

  • Extended-Range Electric Vehicle (E-REV), eller plug-in-hybrid
  • Femdørs kombi med fire seter, uavhengig McPherson hjuloppheng, fire skivebremser og regenerativ bremsing som sørger for at energien lagres på litium-ionbatteriene
  • Toppfart: 161 km/t
  • 0-100 km/t: 9 sekunder
  • Effekt elektromotor: 111 kW/150 hk
  • Dreiemoment: 370 NM
  • Batteripakke: 220 litiumion battericeller pakket i T-form med en energikapasitet på 16 kWh
  • Forbrenningsmotor: 1,4 liters bensinmotor
  • Rekkevidde: 60 km (MVEG cycle) på batteriene, over 500 km med full tank på hjelpemotoren
  • Hjulavstand: 2.685 mm
  • Lengde: 4.404 mm
  • Bredde: 1.798 mm
  • Høyde: 1.430 mm
  • Lasteplass: 301 liter
  • Hjul: Spesialdesignede lavmotstandsdekk på smidde 17-tommers aluminiumsfelger

Nøyaktig tre år etter at Chevy Volt ble vist fram i konseptform for første gang, ble den første serieproduserte batteripakken offisielt ferdig på et storstilt arrangement i går.

Men blant andre USAs energiminister Steven Chu i salen, ble den første batteripakken rullet ut på den nyåpnede fabrikken til General Motors i Brownstown Township, Michigan.

Åtte fabrikker

Den nye batterifabrikken utgjør bare en del av satsingen GM nå foretar for å få Volt på veien:

GM investerer 700 millioner dollar (over fire milliarder kroner) i åtte forskjellige fabrikker som skal produsere hybriden.

Nesten halvparten av dette investeringsbeløpet legges ned i Detroit-Hamtramck-anlegget der bilen skal ferdigmonteres. Denne fabrikken åpnet i 1985 og har i dag 1.200 ansatte.

I løpet av våren skal de første prototypene produseres her, mens ordinær produksjon etter planen starter mot slutten av 2010. Dog er det fortsatt i relativt liten skala innledningsvis, med biler som skal inn i forskjellige testprogrammer.

Vil bli først med plug-in-SUV

Ny sektor

Den 16 kWh store batteripakken består av flere moduler med til sammen mer enn 200 prismeformede battericeller. Disse lages av koreanske LG Chems amerikanske datterselskap Compact Power.

Denne T-formede pakken bestående av 220 battericeller skal monteres i Chevy Volt. GM

Tre GM-fabrikker i Flint klargjøres for å produsere den 1,4-liters bensinmotoren som fungerer som aggregat i Volt. GM foretrekker nemlig å kalle Volt en elbil med ekstra rekkevidde (extended range electric vehicle – E-REV) – ikke en hybrid.

– Utviklingen av elbiler som Volt er i ferd med å skape en helt ny sektor innen bilindustrien med batteriutvikling og -gjenvinning, utvikling av ladestasjoner og -systemer, elmotorer og mye mer. Dette gir nå flere jobber – grønne jobber – både i Michigan og resten av USA, sa GM-sjef Ed Whitacre på åpningen av Brownstown-anlegget.

Ifølge ham har Michigan mottatt omtrent halvparten av de 15 milliarder kronene som myndighetene bevilget til elbilutvikling i fjor høst.

15 milliarder kroner til elbiler

Chevy Volt skal settes i serieproduksjon mot slutten av dette året. Men bred lansering får den neppe før godt ut i 2011.