INDUSTRI

Nye sikkerhetskrav kan bety slutten for gassferge til Nesodden

Rammer hele landet.

Kiel-fergen på vei ut fra Hjortneskaia. Bunkringsstedet for Norled med indre og ytre sikkerhetssone markert.
Kiel-fergen på vei ut fra Hjortneskaia. Bunkringsstedet for Norled med indre og ytre sikkerhetssone markert. Bilde: Google Earth/Erlend T. Lygre
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
10. des. 2014 - 13:12

Hvert år transporterer Nesoddfergene 2,5 millioner passasjerer fordelt på tre ferger som bruker LNG (nedkjølt naturgass) som drivstoff i stedet for bunkersolje.

Siden 2010 har fergene fylt drivstoff fra tankbiler ved kai to-tre ganger i uka. Ikke en eneste ulykke er registrert.

Les også: Dette kan bli verdens første undervannsby

Nabo til Kiel-ferge

 Av sikkerhetshensyn skjer det nå ved Hjortneskaia, like ved fergeterminalen til Color Line. Nå har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sendt ut forslag til mye strengere regler.

– Vi har problemer med å få bunkret Nesodden-fergene hvis de nye reglene vedtas. Oslo Havn har ikke noe alternativ til oss, sier Svein Hugo Nilsen i Norled, og viser til Energigass Norge, som er paraplyorganisasjon for alle som jobber med og for gassbruk, deriblant fergerederier.

Les også: Det beste aktivitetsarmbåndet til nå

Norled-ferge bunkrer rett ved Color Line-terminalen. Kiel-fergen ligger rett bak terminalbygget. Med en ytre sone på 50 meter, vil ikke dette kunne utføres som i dag.
Norled-ferge bunkrer rett ved Color Line-terminalen. Kiel-fergen ligger rett bak terminalbygget. Med en ytre sone på 50 meter, vil ikke dette kunne utføres som i dag.

Stans for flere

Daglig leder Tore Woll i Energigass Norge er fortvilet og synes mange av endringene er lite gjennomtenkt.

– Det er umulig å gjennomføre bunkring av LNG til en rekke ferger dersom forslagene i den nye veiledningen vedtas, sier Woll til Teknisk Ukeblad.

De fleste fergene og mange offshoreskip får i dag gass fylt ved kai fra en tankbil fra Skangass eller Gasnor. Det er allerede klare krav til prosedyrer og tekniske løsninger for sikker bunkring.

Men nå vil DSB skjerpe sikkerheten ytterligere.

Les også: Frankrike forbyr fyring med ved

Høring

DBS sendte 18. november ut en «Temaveiledning om omtapping av farlig stoff kap. 3 – Bunkring av LNG» på høring. Fristen er 10. desember.

Der foreslås det en rekke tekniske krav til laste- og losseutstyr og i tillegg to sikkerhetssoner, en indre og en ytre. Den indre er på 25 meter og den yre 50 meter.

Når bunkring pågår, skal området i en 50-meterssone avsperres og ingen andre enn dem som står for bunkring kan befinne seg innenfor. Da er det ikke mange kaianlegg i Norge som egner seg. I Oslo er det umulig å bunkre mens Kiel-fergene laster eller losser.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Alle de tekniske forbedringene og krav til slanger, koblinger og sikkerhetsutstyr synes vi er veldig fornuftige og er ikke vanskelige å forholde seg til. Men med dem på plass og en sikkerhetsvurdering av hvert bunkringspunkt, er kravene om en ytre sone på 50 meter unødvendig, sier Tore Woll.

Norge har vært et foregangsland for bruk av det langt mer miljøvennlige drivstoffet LNG (nedkjølt, flytende naturgass) framfor bunkersolje eller marin diesel. De lokale utslippene av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) reduseres med rundt 85 prosent, samtidig som svovel- og sotutslipp er så å si borte. Klimamessig er også LNG bedre, med ca. 30–35 prosent lavere CO2-utslipp.

Les også: Slik får du kontroll på eposten

Tidekongen er av de tre LNG-drevne fergene Norled har i trafikk mellom Oslo sentrum  og Nesodden.
Tidekongen er av de tre LNG-drevne fergene Norled har i trafikk mellom Oslo sentrum og Nesodden.

Norge i bresjen

Verdens første LNG-drevne ferge, Glutra, ble satt i drift i 2000. Nå er det over 50 LNG-drevne fartøyer i Norge. 120 er under bestilling eller bygging på verdensbasis, flere til Norge,

Regelverk og sikkerhet ved bruk av LNG er utviklet i tett samarbeid mellom blant annet Sjøfartsdirektoratet, DNV GL, rederier og andre berørte instanser.

Norge har lengst erfaring i verden på små-skala LNG. Det har ikke skjedde noen ulykker med dødsfall, kun forfrysninger på grunn av menneskelige feil.

Energigassforeningen skjønner ikke behovet for å innføre så strenge regler som det er på store LNG-prosessanlegg. I forslaget til ny veileder vil DSB at et SIL-nivå 3 skal følges.  Safety Integrity Level (SIL) angir sikkerhetsintegritetsnivå.

– Det ser ut til at DSB har sett på sikkerhetssoner, tiltak og vurderinger som ved store LNG-anlegg. Det kan man ikke bare skrive rett over i norsk små-skala LNG, sier Woll.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Tankbil fra Gasnor kjører i posisjon for å bunkre LNG på offshore forsyningsskip.
Tankbil fra Gasnor kjører i posisjon for å bunkre LNG på offshore forsyningsskip.

Tekniske tiltak

Gassfergerederiene har ingen problemer med å forholde seg til de tekniske krav. De omfatter:

  • Break away kobling: Ved brudd skal det skje på et forhåndsdefinert svakt punkt – gass stenges på begge sider av bruddpunkt.
  • Dryppfri hurtigkobling (Dry Disconnect Couplings): Kobling som stenges automatisk på begge sider
  • Nødavstengingssystem (Emergency Shutdown System (ESD)): System som automatisk stopper overførsel av LNG mellom bunkringsanlegg og skip
  • Rørbruddssikring: Sikkerhetsanordning montert i tank eller på rørledning, som automatisk stenger ved unormalt trykkfall eller ved unormal gjennomstrømningshastighet.

– Dette er tekniske løsninger som vi har jobbet for og er enige i tas i bruk. Det vil høyne sikkerheten i så stor utstrekning at en indre sikkerhetssone vil være tilstrekkelig, sier Woll.

Les også:

Her er Norges nye bombekastervogn

Miljøvernerne jubler over denne ferga

Hevder dette er kopiering av norsk skiteknologi  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.