MARITIM

Nesodden-fergene blir elektriske i løpet av 2019

Norled bygger om fergene.  Neste år erstattes LNG-motorer av batteridrift.

Alle de tre Nesodden-fergene skal få batterier og kunne seile helelektrisk mellom Aker Brygge og Nesodden.
Alle de tre Nesodden-fergene skal få batterier og kunne seile helelektrisk mellom Aker Brygge og Nesodden. Foto: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
29. okt. 2018 - 16:45

Kollektivselskapet Ruter og Norled er blitt enige om at de tre Nesodden-fergene skal bli helelektriske.

Fergene vakte i 2010 oppsikt for sin miljøprofil med LNG-motorer. Mens resten av verden bare så vidt er ferd med å åpne armene for LNG, tar Norge og Norled ett skritt videre og gjør gassferger helektriske.

LNG er mer miljøvennlig enn diesel på grunn av ca. 25 prosent lavere CO2-utslipp, om lag 85 prosent mindre NOx og ingen utslipp av svoveloksider (SOx) og partikler. Men med batteridrift blir fergene hundre prosent utslippsfrie.

Klar i 2019

I løpet av neste år skal de tre LNG-drevne fergene Kongen, Prinsen og Dronningen få installert batteripakker, energistyringssystem og ladesystem. Allerede i 2016 skrev TU at Ruter og Norled hadde begynt å diskutere elektrifisering.

Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled sa da at det rent teknisk ikke er vanskelig å gå over til batteridrift.

– De er store, har plass nok til batterier og går i moderat fart. Med plass til 560 passasjerer er de enormt energieffektive allerede, sa Breivik

Fergene ble bygget i 2009 av Chantiers de l’Atlantique i Frankrike.

Oslo er i 2019 europeisk miljøhovedstad. Det passer derfor godt å vise fram Norges største bilfrie ferge som helelektrisk.

Nytt ladesystem

De siste ni månedene har Cavotec og Norled testet ladesystem for fergene.

Det er rent mekaniske tester for å sikre at pluggen på land og trakten om bord skal fungere og tåle de nødvendige påkjenninger.

– Testene har gått bra, men det gjenstår fortsatt en del ting som må gjøres, sier Sofus Gedde-Dahl i Cavotec Norge.  

Selskapet har jobbet  i lang tid med en ladeløsning der koblingen skjer i front og ikke på siden med ladetårn, slik som er installert på flere ferger på Vestlandet.

– Statens vegvesen ønsker ikke ladetårn og ser helst at koblingen skjer i front, sier Gedde-Dahl.

Sikkerhet

Ladepluggen er festet på kaia og at koblingen skjer når lemmen på ferga og kaia er låst sammen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det elegante er at så snart lemmen løftes opp fra rampa, slippes ladingen. Ferga kan bakke rett ut, sier Gedde-Dahl.

Ladesystemet er spesifisert til inntil 3MW effekt og opp til 1 kV spenning. Øvrige spesifikasjoner er foreløpig ikke frigitt.

Grønt paradoks

Da TU intervjuet Breivik i 2016, spurt vi om det ikke er et paradoks at de allerede svært utslippssvake fergene med LNG-motorer, skal kaste ut gassmotorene, dro Breivik litt på det før han svarte:

– På en måte er det litt synd. Men på den annen side er batterier enda mer miljøvennlige, og på disse fergene er det mulig. For Norled er det viktig å være i forkant på teknologi, sier Breivik

Norled satte i 2015 i drift verdens første batteridreven bil-og passasjerferge. Det har vært en stor suksess. 

I løpet av de tre neste årene vil Norge ha litt i overkant av 70 ferger på batteri, hvorav noen få vil være hybride.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.