MF Gloppefjord sett fra MF Eidsfjord. Autocrossing-systemet fra Rolls-Royce passer på at passeringen skjer i trygg avstand og på mest mulig driftsøkonomisk vis.
MF Gloppefjord sett fra MF Eidsfjord. Autocrossing-systemet fra Rolls-Royce passer på at passeringen skjer i trygg avstand og på mest mulig driftsøkonomisk vis. (Foto: Tore Stensvold)

Fjord 1 el-ferger

Fjord 1 har fått garanti for finansiering av ni el-ferger


MF Eidsfjord går fra Anda mens MF Gloppefjord har forlatt Lote. Foto: Tore Stensvold
Fjord1 valgte tyrkiske Tersan for de to første batterifergene. Nå er flere bestilt fra norske verft også. Foto: Tore Stensvold
MF Gloppefjord sett fra MF Eidsfjord. Autocrossing-systemet fra Rolls-Royce passer på at passeringen skjer i trygg avstand og på mest mulig driftsøkonomisk vis. Foto: Tore Stensvold

De første tre el-fergene til Fjord 1 er allerede levert og i drift. 

Men Fjord 1 har et omfattende nybyggingsprogram.

Nå er finansieringen av ni el-ferger for for Fjord 1 sikret.

 

Finansiering skjer i samarbeid med DNB, Nordea og KLP, og skal dekke Fjord1-konsernet kjøp av ni elektriske ferger som skal bygges ved Havyard og Fjellstrand verft.

Den første av de ni fergene ble levert i midten av juni. De resterende skal leveres løpende fram til oktober 2019, skriver Garantiinstituttet for eksport (GIEK).

Tyrkia-bygg

Fjord 1 fikk tidligere i vinter levert to el-ferger fra Tyrkia. MF Gloppefjord og MF Eidsfjord seiler nå helelektrisk på Anda-Lote-sambandet på E39 i Sogn og Fjordane.  

GIEK garanterer for 900 millioner kroner av kostnadene til byggingen, og demper slik kreditorenes risiko i transaksjonen.

Den nye, midlertidige låne- og garantiordning i GIEK og Eksportkreditt Norge for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge bøle opprettet i statsbudsjettet for 2018.

Sikrer miljøferger

– GIEK-garantien kan bidra til økt aktivitet på norske verft og til at vi kan beholde arbeidsplasser i Norge. Samtidig vil vi nå få flere miljøvennlige ferjer på Vestlandet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Banksyndikatet som finansierer Fjord1-fergene er glad GIEK bidrar på finansieringssiden.

– Norge er langt fremme i elektrifisering av skipstransport langs kysten, og vi ser at norske bedrifter er i forkant i alle deler av verdikjeden fra batteriproduksjon til drift av skip. GIEKs bidrag til finansiering av kapitalkrevende prosjekter er i så måte viktig, sier DNBs Katrine Trovik.

Vunnet flest anbud

Fjord1 har stukket av med brorparten av fergekontraktene for el- og hybridferger siden 2016. Da hadde Stortinget satt krav til lav- eller nullutslipp for ferger i riksvei- og fylkessamband.

Norleds suksess med batterifergen Ampere, som ble satt i drift på Lavik Oppedal i mars 2015, viste vei.

Til tross for Norleds batterierfaring, var det Fjord1 som stakk av med det meste.

- Vi har vunnet seks store kontrakter for null- og lavutslippsferger og skal dekke 18 ruter. Vi har bestilt 15 ferger med batterier om bord, sier Arild Austrheim, nybyggsjef i Fjord 1.

Av de 15 er fire levert og fases inn etter hvert som de er klargjort og mannskap opplært.

Første samband

Fjord 1 bestilte i april 2016 to stålferger fra Tersan i Tyrkia. De er designet av Multi Maritime og har plass til 120 personbiler, 12 vogntog og 349 personer.

Hver av dem er utstyrt med to batteripakker på 540 kWh fra canadisk-norske PBES. I tillegg har fergene backup-generatorer fra Nogva med Scania-motorer, som er bygget for å gå på biodiesel. 

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå