Alle de tre Nesodden-fergene skal få batterier og kunne seile helelektrisk mellom Aker Brygge og Nesodden.
Alle de tre Nesodden-fergene skal få batterier og kunne seile helelektrisk mellom Aker Brygge og Nesodden. (Foto: Tore Stensvold)

Nesodden-fergene - batterier - elferger

Nesodden-fergene blir elektriske i løpet av 2019

Norled bygger om fergene.  Neste år erstattes LNG-motorer av batteridrift.

Kollektivselskapet Ruter og Norled er blitt enige om at de tre Nesodden-fergene skal bli helelektriske.

Fergene vakte i 2010 oppsikt for sin miljøprofil med LNG-motorer. Mens resten av verden bare så vidt er ferd med å åpne armene for LNG, tar Norge og Norled ett skritt videre og gjør gassferger helektriske.

LNG er mer miljøvennlig enn diesel på grunn av ca. 25 prosent lavere CO2-utslipp, om lag 85 prosent mindre NOx og ingen utslipp av svoveloksider (SOx) og partikler. Men med batteridrift blir fergene hundre prosent utslippsfrie.

Klar i 2019

I løpet av neste år skal de tre LNG-drevne fergene Kongen, Prinsen og Dronningen få installert batteripakker, energistyringssystem og ladesystem. Allerede i 2016 skrev TU at Ruter og Norled hadde begynt å diskutere elektrifisering.

Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled sa da at det rent teknisk ikke er vanskelig å gå over til batteridrift.

– De er store, har plass nok til batterier og går i moderat fart. Med plass til 560 passasjerer er de enormt energieffektive allerede, sa Breivik

Fergene ble bygget i 2009 av Chantiers de l’Atlantique i Frankrike.

Oslo er i 2019 europeisk miljøhovedstad. Det passer derfor godt å vise fram Norges største bilfrie ferge som helelektrisk.

Nytt ladesystem

De siste ni månedene har Cavotec og Norled testet ladesystem for fergene.

Det er rent mekaniske tester for å sikre at pluggen på land og trakten om bord skal fungere og tåle de nødvendige påkjenninger.

– Testene har gått bra, men det gjenstår fortsatt en del ting som må gjøres, sier Sofus Gedde-Dahl i Cavotec Norge.  

Selskapet har jobbet  i lang tid med en ladeløsning der koblingen skjer i front og ikke på siden med ladetårn, slik som er installert på flere ferger på Vestlandet.

– Statens vegvesen ønsker ikke ladetårn og ser helst at koblingen skjer i front, sier Gedde-Dahl.

Sikkerhet

Ladepluggen er festet på kaia og at koblingen skjer når lemmen på ferga og kaia er låst sammen.

– Det elegante er at så snart lemmen løftes opp fra rampa, slippes ladingen. Ferga kan bakke rett ut, sier Gedde-Dahl.

Ladesystemet er spesifisert til inntil 3MW effekt og opp til 1 kV spenning. Øvrige spesifikasjoner er foreløpig ikke frigitt.

Grønt paradoks

Da TU intervjuet Breivik i 2016, spurt vi om det ikke er et paradoks at de allerede svært utslippssvake fergene med LNG-motorer, skal kaste ut gassmotorene, dro Breivik litt på det før han svarte:

– På en måte er det litt synd. Men på den annen side er batterier enda mer miljøvennlige, og på disse fergene er det mulig. For Norled er det viktig å være i forkant på teknologi, sier Breivik

Norled satte i 2015 i drift verdens første batteridreven bil-og passasjerferge. Det har vært en stor suksess. 

I løpet av de tre neste årene vil Norge ha litt i overkant av 70 ferger på batteri, hvorav noen få vil være hybride.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå