SAMFERDSEL

Nå skal dette offshore-systemet installeres i veitunneler

Testes ut i Nordbytunnelen natt til tirsdag.

Natt til tirsdag skal Statens Vegvesen teste ut et nytt høyttaleranlegg i Nordbytunnelen.
Natt til tirsdag skal Statens Vegvesen teste ut et nytt høyttaleranlegg i Nordbytunnelen. Bilde: Zenitel
8. juni 2015 - 13:35

Mandag kveld starter testingen av et nytt system i Nordbytunnelen i Akershus.

I løpet av uken som var har det blitt montert opp en rekke høyttalere i tunnel. Dette skal forhåpentligvis bedre trafikksikkerheten ved ulykker og brann.

Les også: – Bedre veier gir ALLTID mer kø

Fra olje og gass

Systemet som skal testes ut er ikke nytt. Det brukes på de fleste større oljeplattformer, for å informere arbeiderne om ting som skjer.

– Men dette er første gangen vi tester det i en veitunnel, forteller Simen Kjellberg, produktsjef i Zenitel.

I både Tyskland, England, Nederland og Australia er det vanlig med høyttalere som varsler bilister om hva de skal gjøre dersom de må forlate bilen inne i tunneler. Per i dag finnes det få liknende løsninger i Norge.

– Selv om systemet i utgangspunktet er utviklet for olje- og gass har planen hele tiden vært å finne nye markeder for det. Vi mener systemet er spesielt godt egnet til tunneler siden det er IP-basert og enkelt knytter sammen tunnelene og veitrafikksentralen, sier Kjellberg.

Våren har kommet: Våren har kommet: Her er en ni meter høy brøytekant

Bedre trafikksikkerhet

Når det oppstår brann i en tunnel må bilister i utgangspunktet berge seg selv ut. Når de forlater bilen kan det være vanskelig å navigere i en mørk tunnel full av røyk.

– Da kan det være betryggende med et høyttaleranlegg som gir instruksjoner om hva man skal gjøre og hvor man skal gå, sier Torbjørn Tollefsen, ansvarlig for brannsikkerhet i Oslo og Akershus, i Statens Vegvesen.

Tollefsen har foreløpig ikke vært med på å teste løsningen selv, men sier alt han har hørt om den er veldig lovende.

– Dersom løsningen er så god som jeg har hørt, vil den kunne være med på å effektivisere rømning ved brann eller ulykker og dermed bedre sikkerheten i norske veitunneler, sier han.

Les også: Stengte tunneler koster næringslivet 700 millioner

Formålet med høyttalerne er å bedre trafikksikkerheten dersom det oppstår brann i tunneler.
Formålet med høyttalerne er å bedre trafikksikkerheten dersom det oppstår brann i tunneler.

Ekstreme volumer

Tollefsen er spent på hvor godt systemet kommer til å fungere i tunnelen.

– Utfordringen i tunneler er lyden. Man må opp i et ekstremt høyt volum for å overdøve alle de andre lydene inne i en tunnel, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Når brannvifter står på for fult har de et volum som går helt opp til 90 desibel.

– Høyttaleranlegget må derfor opp i så mye som 100 desibel for å ha effekt, og det har systemet vårt, sier Kjellberg.

Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen

Må unngå ekko

En annen utfordring i tunneler en gjenklangslyden.

– Om du roper høyt i en tunnel tar det rundt ti sekunder før lyden dør helt ut. Vi samarbeider derfor med en produsent som lager rettede horn, som i minst mulig grad skyter lyd inn i sideveggene. På denne måten forhindrer vi ekko, forklarer Kjellberg.

Alle høyttalerne peker i tillegg i samme retning.

– Lyden bruker en viss mengde tid på å bevege seg i luft. Så om du står ved en høyttaler vil du først høre lyden fra høyttaleren før denne 120 millisekunder etter at du hører den første. Vi kompenserer for dette ved å stille inn alle høyttalerne så lyden høres på likt, sier han.

Hørte på befolkningen: Hørte på befolkningen: Nå skal de utrede ny trasé på E39

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.