Oversiktskart som viser dagens jernbane (grå), E39 (gul), Jærlinja (rosa) og indre linje (lilla). (Bilde: Statens vegvesen)

E39

Hørte på befolkningen: Nå skal de utrede ny trasé på E39

Nå blir denne linjen en mulighet.

Det jobbes med å finne en løsning for strekningen på E39 mellom Lyngdal Vest i Vest-Agder og Ålgård i Rogaland. Traseen skal ha fire felt og en fartsgrense på 110 km/t.

Fra før er det utredet en strekning som i stor grad følger dagens E39.

Fredag annonserte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at en ny trasé på strekningen skal utredes - Jærlinja.

Les også: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Lokalt engasjement

Løsningen blir vurdert fordi lokale krefter har vist et stort engasjement i saken.

Jærlinja ble spilt inn i høringsfasen av Rune Gjedrem fra Bjerkreim. Hovedideen bak forslaget var å bygge firefeltsveg med større nærhet til befolkningskonsentrasjonene på Jæren.

Det har vært stor lokal og regional interesse for Jærlinja, det er avholdt folkemøter, diskutert på sosiale medier, og skrevet mange leserinnlegg i lokalpressen om alternativet. En aksjonsgruppe har også etablert en egen nettside.

Aksjonsgruppa Ny E39 skriver at de ønsker Jærlinja fordi den den effektivt binder sammen Nord-Jæren og Kristiansand, blant annet fordi den ligger nærmere der folk bor og arbeider.

– Etter vår mening har vårt forslag den beste og mest fremtidsrettede løsningen. Gevinstene er svært store; regionene flyter sammen med felles arbeidsmarked, bedre trafikksikkerhet, nye områder for boligbygging og næringsområder, som igjen gir et sterkt redusert press på matjorda i Norges mest produktive jordbruksområde – Jæren.

Les også: Frykter flere lastebiler gjennom byer og bygder

– Behov for nærmere utredning

Samferdselsdepartementet besluttet som følge av det regionale engasjementet rundt Jærlinja å gjennomføre en vurdering av om linja skulle inkluderes i arbeidet.

Fredag kom altså konklusjonen: Det skal den.

– Vegdirektoratet skal utrede en alternativ trasé mellom Sandnes og Flekkefjord. Det er behov for nærmere utredning av Jærlinjas betydning for lokal og regional utvikling, samfunnsøkonomisk nytte, forhold som gjelder togtransport og valg av reisemiddel og følger for matjord og naturmangfold, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

Traseene skal utredes i løpet av året.

Les også: Vi bruker 800 millioner i året på å lyse opp veiene. Slik skal strømregningen tas ned

Kortere og raskere

Dagens vei har en lengde på cirka 120 kilometer og mesteparten er skiltet med 70-80 km/t, har mye avkjørsler og randbebyggelse.

Veien har heller ikke den nødvendige standard som en nasjonal hovedvei skal ha. Årsdøgntrafikken varierer fra 4500 i Lyngdal, til 9000 inn mot Ålgård.

De første traseen som er utredet er i underkant av 28 kilometer kortere enn dagens vei, og gir en besparelse i tid på rundt 43 minutter.

Jærlinja er cirka 18 kilometer kortere enn dagens E39, men gir likevel en besparelse på 43 minutter, fordi den kan ha en høyere fartsgrense.

Les også: Vil ha nesten dobbelt så mye firefeltsvei som for fire år siden