VEIBELYSNING

Vi bruker 800 millioner i året på å lyse opp veiene. Slik skal strømregningen tas ned

Statens vegvesen tester innovative belysningsløsninger for å trimme strømregningen.

Hvert år går det med rundt 1 terawatt-time elektrisitet til å lyse opp statlige, fylkeskommunale, kommunale og private veier. Det tilsvarer omtrent det årlige elektrisitetsforbruket til  50.000 norske husstander.

Med en strømpris på 80 øre per kilowattime gir det en strømregning på 800 millioner kroner i året.

Statens vegvesen har i disse dager installert over hundre LED-armaturer langs tre ulike strekninger på fylkesvei 313 mellom Holmestrand og Sande, og fylkesvei 325 mellom Tønsberg og Horten i Vestfold. Innen utgangen av juni skal antallet dobles.

Oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Kritisk til LED

Målet med testprosjektet er å finne nye, mer effektive belysningsløsninger som kan tas i bruk over hele landet.

– Vi skifter ut i overkant av 200 armaturer langs sju strekninger.  I tillegg monterer vi styringsteknologi på 50 armaturer for å teste ulike måter å justere lyset etter behovet, sier elektroingeniør Ragnar Gjermundrød i Statens vegvesen region sør til Teknisk Ukeblad.

Utelys basert på LED-teknologi, som bruker langt mindre energi enn tradisjonelle belysningskilder, har eksistert på markedet i en årrekke.

Selv om en rekke av Norges tunneler i dag har LED-lys, har Statens vegvesen så langt vært langt mer restriktiv enn norske kommuner med å ta i bruk LED langs veiene.

Årsaken er at teknologien har vært forbundet med svakheter, som gradvis dårligere lysstyrke og uvant lys.

– LED har vært ny og uprøvd teknologi. I starten opplevde folk lyset som veldig blått, noe som kunne være uvant og unaturlig for trafikanter og gi uheldig lys inn til naboer. Det var også stor usikkerhet når det kom til levetid og lysstyrke, sier Per Ole Wanvik i Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad.

Ferjefri E39: Ferjefri E39: Vil bygge flytebru som et gigantisk sykkelkjede

Endret syn

Nå er Vegvesenets holdning til LED-teknologien i ferd med å endre seg.

– Vi har fått mer erfaring med led. Vi ser blant annet at mange armaturer har stor tilbakegang i lysstyrke det første året, men at det bremser opp etter dette, sier Wanvik.

Fargen på LED-belysningen har også blitt varmere, effektiviteten har økt og prisene har gått nedover.

Konsulentselskapet ÅF Lightning har bistått Statens vegvesen med å velge hvilke LED-løsninger de skal teste ut.

I en ennå upublisert rapport har selskapet kartlagt 150 eksisterende LED-armaturer på markedet, og gjort en grundig lys- og energiteknisk analyse av 30 av disse. Sju ulike armaturer fra like mange produsenter er plukket ut til Vestfold-prosjektet.

De sju produsentene er Philips, Schréder, Thorn, AEC, Siteco, Ruud og Catena.

Rapport: Rapport: Svevetog mellom Oslo og Bergen vil ta mindre enn en time  

Styrer lyset

– Vi har ikke nødvendigvis plukket ut de beste armaturene, men et gjennomsnitt av de kvalifiserte produktene. Hovedmålet er å se effekten av LED-lys langs veiene, og å se om vi klarer å spare penger på det, sier Gjermundrød.

Flere ulike styringsteknologier skal tas i bruk, også på eksisterende veilys.

  • Standard dimming: LED-armatur med innebygget dimming. Enkel styring, hvor lyset dempes ned på et gitt tidspunkt om natten og opp igjen om morgenen.
  • Dynamisk styring: Dempemoduler installeres i hvert enkelt armatur slik at lyset til hver enkelt lysmast kan styres uavhengig av de andre. Bussholdeplasser og lignende kan holdes opplyst selv om resten av veien er mørklagt.
  • Spenningsmanipulasjon. Femti eksisterende veilys av typen natriumhøytrykks-armatur skal dimmes ved å installere en trafo i tilhørende sikringsskap.

Den mest innovative og avanserte styringsteknologien som skal testes ut er fra norske Comlight og kommer inn under kategorien aktivitetsstyrt belysning.

Her blir lysstyrken skrudd opp og ned ut i fra om kjøretøy eller trafikanter beveger seg i området.

Les også: Vil bygge bru av gamle hangarskip

Lysbølge følger trafikanter

Teknologien, som er norskutviklet, består av radarsensorer som detekterer kjøretøy såvel som aktivitet langs veien, og trådløs radiokommunikasjon mellom alle lyspunktene.

Trafikantene vil oppleve veien som normalt opplyst, men fra lufta vil det se ut som om en lysbølge følger bilen eller trafikanten, for så å slukke etter at bilen eller personen har passert (se video).

I 2012 ble administrerende direktør Siri Skøien i leverandørselskapet Comlight utpekt til Årets Gründerkvinne for nettopp denne teknologien.

– Vi har brukt år på å utvikle dette styringssystemet. Konseptet går ut på å få optimalt lys og ivareta sikkerheten der det trengs, når det trengs. Styringssystemet gjør noe med den enorme energibruken i tidsrommet hvor det normalt ikke er aktivitet, sier Skøien i norske Comlight til Teknisk Ukeblad.

Les også: Det ble for dyrt å legge strøm til denne tunnelen. Nå skal den lyses opp av solceller

Enkelt eller komplekst

Det er imidlertid ikke gitt at det er de mest avanserte styringssystemene Statens vegvesen vil prioritere i framtiden, selv om de skulle bli godt mottatt av trafikantene.

– Vi ønsker å finne ut hvor avansert styring det er lønnsomt å ha. Er det de enkleste styringsformene som betaler seg tilbake først, eller den mest kompliserte varianten? Det regnestykket blir interessant å se, sier Gjermundrød.

Wanvik påpeker at jo mer avansert og kompeks belysningen er, jo større er risikoen for feil og store reparasjonskostnader.

Rapporten fra ÅF Lightning konkluderer, ikke overraskende, med at man kan spare betydelig strømforbruk ved å bytte ut konvensjonell belysning med LED. Besparelsen avhenger imidlertid sterkt av energieffektiviteten til lyskilden som skiftes ut.

Les også: Denne sykkelveien produserer strøm

Vil spare minst 30 prosent

Statens vegvesen har ikke tallfestet hvor mye elektrisitet de ønsker å spare langs det norske veinettet. Men det skal monne, skal vi tro Wanvik.

– Vi ønsker minimum å spare 30 prosent, men vi har helt klart høyere ambisjoner enn det. Formålet med prøveprosjektet er å få erfaringer. Vi skal skifte til LED-lamper, men vi vet ikke hvor avanserte styringssystemer vi skal ta i bruk. Vi må for eksempel finne ut om det er tilstrekkelig å styre belysningen etter klokka, eller om vi også skal styre etter aktivitet, sier Wanvik til Teknisk Ukeblad.

Teststrekningen i Vestfold er et resultat av en fusjon mellom to ulike prosjekter: Staten vegvesens etatsprogram for lavere energiforbruk, samt en bevilgning i Vestfold fylkeskommune til utprøving av veibelysning med LED og lysstyring.

London pusses opp:London pusses opp: Se de enorme infrastrukturprosjektene