Sykkelnasjonen Nederland har fått verdens første sykkelvei som også skal produsere elektrisitet. (Bilde: Solaroad)
Den 70 meter lange sykkelveien består av 2,5x3,5 meter store moduler med et topplag av solceller. (Bilde: Solaroad)
Den 70 meter lange sykkelveien består av 2,5x3,5 meter store moduler med et topplag av solceller. (Bilde: Solaroad)
Den 70 meter lange sykkelveien skal testes i en treårsperiode (Bilde: Solaroad)

SOLCELLEVEI - SOLAR ROAD

Denne sykkelveien produserer strøm

Nederland har fått en 70 meter lang solcellebelagt sykkelvei.

Etterhvert som bruken av solcellepaneler øker i raskt tempo, finner utviklere stadig nye måter å bruke teknologien.

Ideen om å lage veier som produserer elektrisitet samtidig som folk kjører, sykler eller går over den, er ikke ny.

Det nye er imidlertid en slik vei nå er klar for å bli tatt i bruk i byen Krommenie i Nederland gjennom et tre år langt prøveprosjekt.

Lade elbil

I starten av oktober begynte arbeidet med å en sykkelvei hvor topplaget består av solceller som produserer elektrisitet.

Rundt tre uker senere lå 70 meter sykkelvei klar, kledd med 2,5 x 3,5 meter store solcellemodulene i betong.

Topplaget på modulene består av 1 centimeter med herdet glass, som dekker og beskytter krystalllinske solceller.

Ideen bak teknologikonseptet Solaroad er at hele veioverflaten skal fungere som et digert solcellepanel som produserer elektrisitet til veilys og andre praktiske formål som trafikksystemer og lading av elbiler.

Det er de nederlandske selskapene TNO, Ooms Civie og Imtech Traffic & Infra som står bak utviklingen av Solaroad i samarbeid med provinsen Nord-Holland.

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Den 70 meter lange sykkelveien består av 2,5x3,5 meter store moduler med et topplag av solceller. Solaroad

Tre års testing

Hovedutfordringen for teknologien har naturlig nok vært at veioverflaten må være sklisikker, sterk nok til å tåle vekten av både fotgjengere og syklister, i tillegg til regn, snø og ekstreme temperaturer.

I løpet av de kommende tre årene skal sykkelveien gi svar på hvordan modulene fungerer i praksis, hvordan syklistene opplever å sykle på veistrekket, og ikke minst, hvor mye elektrisitet solcellemodulene klarer å produsere.

Teknologien er i forkant blitt testet i laboratoriet for å sikre at modulene tilfredstiller veimyndighetenes sikkerhetskrav til veioverflater.

Sykkelstrekningen skal etter planen offisielt åpnes 12. november.

Den 70 meter lange sykkelveien består av 2,5x3,5 meter store moduler med et topplag av solceller. Solaroad
Les også:

Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt

Oslo har fått sin første «sykkelpleier»  

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.