Norges første elsykkel med toppfart på 45 kilometer i timen som har blitt godkjent for norske veier. (Bilde: Comeo AS)

STROMER ST1 OG ST2

Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Nettskytilkoblet pedalkjøretøy kan snart dukke opp på norske veier.

Elsyklene har i år gjort et stort inntog på det norske markedet.

I mars kunne vi melde om at to ledende elsykkel-forhandlere opplevde dobling i salget. Tidligere i august meldte NTB om tall fra Syklistenes landsforening som bekreftet den samme trenden.

Nå er mer avanserte modeller på vei. Tidligere har vi omtalt The Denny, som har signallys, automatgir og en innovativ lås.

En annen type elsykler som er fullspekket med kraft og funksjoner er elsyklene fra Stromer. De kraftigste kan kjøre opp i en hastighet på 45 kilometer i timen.

Nå har en av de kraftigste, Stromer ST1 Power 48, blitt godkjent for norske veier. Men det er noen begrensninger.

Les også: Unngå denne blemmen når du kjøper elsykkel

Første lovlige

– Stromer ST1 er den første speed pedelec-sykkelen som har gått gjennom hos Biltilsynet i Norge og er dermed lovlig å bruke, sier Marius Marker som forhandler Stromer-sykler i Norge gjennom Sandnes-baserte Comeo AS.

En speed pedelec-sykkel er en elsykkel som faller utenfor norsk og europeisk regelverk for elsykler.

Den elektriske sykkelen er nemlig underlagt klare restriksjoner for å være lovlig i Norge.

Elsykkelen kan normalt ikke gi el-assistanse på hastigheter høyere enn 25 kilometer i timen, motoren kan kun være i gang mens syklisten trår og maksimal effekt er 250 watt.

De kraftigst spesifiserte av Stromer-syklene overgår de fleste av disse kravene en høy gang.

For å være lovlige, må de derfor skiltes og registreres som mopeder.

Les også: Disse elsyklene er best i test

Lovlig alternativ

– Til nå har forhandlere solgt denne type sykler, men frasagt seg ansvar for registrering, sier Marker.

Han tror at folk flest heller vil foretrekke å kjøpe et lovlig alternativ framfor å ty til løsningene utenfor regelverket.

– Dette er ulovlig og kan få store konsekvenser om de blir involvert i for eksempel en ulykke i og med at de ikke har pliktig ansvarsforsikring. I tillegg bryter de veitrafikkloven og unndrar seg statlige avgifter. Og selv om de ikke er registrerte er de like ulovlige å bruke på sykkelveier og fortau. De bryter bare en rekke andre lover og regler i tillegg, sier Marker.

Les også: Seks av syv som mistet livet på elsykkel var over 80 år

Vil ha oppmykning i sykkelfelt

Ulempene ved den mopedregistrerte elsykkelen er verdt å merke seg. Det er i dag bare å glemme sykkelfelt og fortau. Disse er registrert for veiene.

Marker mener at elsykkel-restriksjonene i Norge og store deler av Europa er for rigide.

– Vi jobber for at regelverket for speed pedelec-sykler skal få en oppmykning, slik som for eksempel i Tyskland og Sveits. Der er det opprettet en egen kjøretøyklasse hvor syklene er unntatt visse krav og kan brukes på sykkelvei. For å få til dette så er det viktig at temaet blir debattert i media, sier Marker.

Les også: Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk

Mer kraft

Til tross for sine begrensninger, fins det også noen fordeler de i elsyklene sykkelfeltene foreløpig bare kan glemme.

Oppfølgeren ST2, som ble lansert i Sveits i april, går noen teknologiske skritt videre fra ST1 og de øvrige ordinære elsyklene vi begynner å se i norske gater. Også med tanke på digital teknologi.

Her er Stromer ST2:

Marker sier han regner med at også denne vil kunne bli godkjent i Norge.

Motoren leverer en effekt på 500 watt og er utstyrt med et 48 volts litiumione-batteri med kapasitet på 814Wh. Rekkevidden er oppgitt til opp til 150 kilometer.

Marker har selv erfaring med ST1 som har en rekkevidde på 100 kilometer.

– Etter å ha brukt sykkelen selv en stund så ser jeg store fordeler med denne type sykkel. Jeg har cirka 20 kilometer til arbeidsplassen min. På denne strekningen bruker jeg 32-33 minutter. Dette tilsvarer en gjennomsnittshastighet på 34-35 kilometer i timen. Om jeg kjører bil i rushtrafikken kan samme reise fort ta 40-45 minutter, sier Marker.

Les også:  Skyhøye tall: Så mange elbiler bruker kollektivfeltet i morgenrushet

Neste generasjon, Stromer ST2, har et display, telemetri i sanntid og GSM, GPS og bluetooth-tilkobling. Elsykkelen kan kommunisere direkte med en egen app. Stromer

Nettskyen

Ikke bare er elsykkelen ST2 en kraftpakke hva elsykkel angår, men den er også som en datamaskin med tilkoblingsmuligheter som Bluetooth, GPS og GSM. Dette gir muligheter både i form av tyverisikring og kommunikasjon med apper til smarttelefonen.

Stromer-syklene kan kobles opp mot selskapets egen nettskyplattform Omni via en app på en Android eller iOS-enhet.

Blir sykkelen stjålet, kan du via telefonen låse sykkelen og du kan også navigere deg fram til posisjonen ved hjelp av et kartgrensesnitt.

Skytilkobling åpner for flere funksjoner. Stromer
Les også:

Dette apparatet gir deg mosjon mens du sitter

Snart blir elsykkelen mye mer avansert

Segway lanserer trehjuling