Salget av elsykler har tatt av verden over, og er et økende fenomen også i Norge. Syklene på bildet er ikke relatert til saken. (Bilde: Wikimedia Commons)

ELSYKKEL

Seks av syv som mistet livet på elsykkel var over 80 år

Eldre dominerer ulykkesstatistikk.

Elsykler

  • Føles som å sykle i medvind. Man får et lite «dytt» i ryggen.
  • Driftes av en elektrisk motor med en maksimal tillatt mekanisk effekt på 250 watt.
  • Børsteløse likestrømsmotorer er vanlige i syklene.
  • Motor og batteri er ofte montert i fremhjulet.
  • Elsykler selges med ulike antall gir, eller med en trinnløs justering.
  • Batterier og kjøretid varierer i stor grad mellom syklene, men det anslås at en typisk elsykkel kan kjøre syv kilometer i oppoverbakke uten nevneverdig tilført kraft fra pedalene.
  • Man oppnår gjerne en distanse på sju mil med minimal kraft fra motoren.
  • Enkelte modeller leveres også med tilbakeførsel av strøm under bremsing - den samme teknologien som gjør at enkelte elbilbatterier varer lenger under småkjøring.
  • Etter forskriftene skal motoren slå seg av når sykkelen når en hastighet over 25 kilometer i timen.

Syv mennesker mistet livet på elsykkel i Danmark mellom 2010 og 2012. Fem av dem var kvinner og seks av dem var over 80 år.

Salget av syklene har eksplodert i landet siden 2010. De har vist seg spesielt nyttige for eldre, da motoren gir god hjelp opp de tyngste bakkene.

Men samtidig som drahjelpen gir de eldre nye muligheter, kommer det danske Vejdirektoratet med dystre ulykkestall for elsyklistene.

Mens elsyklene utgjorde drøyt tre prosent av landets sykkelpark, sto de for hele ti prosent av dødsulykkene på sykkel. I Norge finner man ikke tilsvarende statistikk. I alle fall ikke ennå, ifølge vegvesenet.

– Sykkelulykker generelt er underrapportert. Oslo legevakt gjennomfører nå en kartlegging av sykkelulykker på oppdrag for Helsedirektoratet, den vil blant annet gi informasjon om den forulykkede syklet på vanlig sykkel eller elsykkel, forklarer nasjonal sykkelkoordinator, Marit Espeland.

Les også: Nå får bysyklene nettbrett og GPS

Etterlyser eldreopplæring

Danske myndigheter tror ikke det har vært feil med elsyklene som har vært involvert i ulykkene. I seks av syv tilfeller peker de på syklistenes oppførsel som årsaken bak.

Samtidig spekulerer de i om pådrag fra motoren etter at syklistene har sluttet å tråkke kan være en medvirkende årsak. I ett tilfelle observerte et vitne at sykkelen sjanglet og var i ubalanse før kollisjonen.

Eldre mennesker danske DR har snakket med har hatt vanskelig for å tilpasse seg fremkomstmiddelet. 72 år gamle Rauna Bruun har selv veltet, og etterlyser mer opplæring i elsykkelbruk.

– Det er viktig å vite hvordan man girer opp og ned. I tillegg må man være oppmerksom på den høye farten når man svinger, sier hun.

TEST: TEST: Elektrisk moro på to hjul

– Føles stødigere

Andre mener det motsatte. Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening peker på at motoren gjør det enklere å starte og stoppe. Dermed senkes terskelen for å følge trafikkreglene på en god måte, for eksempel i lyskryss.

– Dessuten er den tyngre, og føles stødigere. Jeg er ikke kjent med årsaken bak ulykkene i Danmark, men man må huske at eldre har en økt risiko i trafikken uavhengig av fremkomstmiddel. En ulykke som påfører en 40-åring skader, kan ha dødelig utfall for en 80-åring, forklarer hun.

Interesseorganisasjonen er positive til innførsel av syklene i Norge, da flere uten mulighet til å sykle i dag kan komme seg ut. Dessuten slipper man den kjedsommelige dusjen og klesbyttet etter en svett pendlerøkt til jobb, påpeker Tronstad.

Les også:  Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Skeptisk til trimmede sykler

Trygg Trafikk opplevde i høst en klagestorm på elsyklene. Elsyklene, som mopeder, har gjerne en sperre som gjør at de kan trimmes til å gå raskere. I tillegg er syklene stillegående, og man oppdager gjerne ikke faren før det er for sent.

– De trimmede syklene kan oppnå en høy fart, og vi er skeptiske til at barn under mopedalder benytter seg av disse. Bortsett fra dette tror vi ikke elsyklene medbringer store problemer, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Les også: Vil slippe syklister først fram i trafikken

4000 nye elsykler i fjor

Bruken av elsykler har enda ikke tatt av i Norge. I vegvesenets nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013 vil omfanget av elsykler kartlegges for første gang i Norge. Syklistenes Landsforening anslår at det i fjor ble solgt mellom 3- og 4000 elsykler, men tar forbehold om at tallet kan være høyere, da de gjerne importeres av flere små aktører.

– Vi har ikke sett den store eksplosjonen av salg, slik som det var i Sveits og Nederland, forklarer informasjonssjef Hulda Tronstad.

I Sveits har hele 20 prosent av landets sykkelpark en elektrisk hjelpemotor. I Nederland er tallet noe lavere. I likhet med i Danmark har motoren blitt et viktig hjelpemiddel for eldre. I Nederland arrangerer de kurs for eldre i å håndtere sykler med elektrisk motor.

Les også: Hver av disse sykkelveiene skal takle 12.000 syklister i timen

– Drahjelp reguleres lett

Vegvesenet ønsker elsyklene velkommen, og påpeker at man stort sett må ta de samme forholdsreglene som på en vanlig sykkel når man ferdes i trafikken.

– Vær oppmerksom, vis hensyn, gi tegn og sørg for å bli sett. Hjelpemotoren fungerer kun når du tråkker, og hvor mye drahjelp en vil ha reguleres lett ved velge gir og kraft på motoren, sier nasjonal sykkelkoordinator, Marit Espeland.

Les også:

1650 vegvesen-ansatte må nå ha etterutdanning

De lager magnetene som skal redde verden fra Kina

Svenskene installerer nye fallemmer i veien