Som motorsykler flest: Zero DS ser ut som de fleste motorsykler i denne klassen, men i stedet for bensintank finner vi et svært batteri. Og bakfra er fraværet av eksosrør påtakelig. (Bilde: Håkon Jacobsen)

TEST: ZERO DUAL SPORT

TEST: Elektrisk moro på to hjul

Sjelden har vi hatt det så morsomt på et kjøretøy.

Zero Dual Sport

  • Motor: Børsteløs vekselstrømsmotor på 9 kW med tannremdrift.
  • Batteri: Li-Ion på 6 eller 9 kWt
  • Batterivarighet: 3000 oppladinger.
  • Lading: Integrert lader. Lading ned mot to timer.
  • Ramme: Aluminium med vekt på 10 kilo
  • Vekt: Totalvekt motorsykkel med batteri: 135 eller 155 kilo
  • Pris: Fra 95 000 kroner.

Vurdering

Pluss:

  • Fantastisk morsom å kjøre.
  • Høy ytelse

Minus:

  • Kostbar
  • Begrenset kjørelengde

For ikke lenge siden testet vi elektriske scootere og erklærte vår kjærlighet til elektrisk drift i tohjulinger.

Nå har vi prøvd en lett elektrisk motorsykkel og kan fastslå at den ikke har svekket vår tiltro til at eldrift på to hjul er fantastisk. Fantastisk både i fravær av støy og girboks, men også fantastisk moro.

Her vil nok en del petrolheads – bensinhoder – protestere, men la dem det. Vår, gjennom flere tiår, motorsykkelentusiastiske kollega Joachim Seehusen synes den var morsom, men hadde mange innsigelser på kjøretøyet.

Undertegnede, derimot, som var innbitt motorsyklist i ungdommen, vil mye heller ha batteri enn bensintank.

Les også:

Denne sykkelen endrer form etter terrenget

Lag ditt eget sykkelfelt med laser  

Zero DS

Motorsykkelen vi testet var Zero DS, Dual Sport, en mix av terrengsykkel og landeveissykkel fra den amerikanske produsenten med samme navn.

Med en elmotor på 9 kW er den klassifisert som lett motorsykkel. Vi prøvde varianten med det minste Li-Ion-batteriet på 6 kWh. Den fås også med et på 9 kWh, men da veier også den 135 kg tunge sykkelen 20 kg mer.

Rekkevidden på det minste batteriet var oppgitt til mellom 70 og 120 km. 70 på landevei og 120 i byen. Motsatt av hva man skulle tro, men det har med fart å gjøre.

I høy hastighet er luftmotstanden høy. I byen kaster ikke en elmotor bort masse energi på lave turtall som en bensinmotor.

Dette er altså ikke sykkelen for langkjøring.

Elektrisk: Der du vanligvis finner en girboks finner vi elmotoren i form av noe som ser ut som en forvokst vaskemaskinmotor. Håkon Jacobsen

Sprek de luxe

Vår opplevelse var at 9 kW ikke på noen måte kunne sammenliknes med en bensinmotor. Dette gikk unna noe helt utrolig. Her er det jo ingen girboks, så motoren drar gjennom hele turtallsregisteret med det samme utvekslingsforholdet.

Det kan den gjøre på grunn av den flate dreiemomentkurven forbrenningsmotorer bare kan drømme om. Derfor er akselerasjonen grei nok, men ikke rivende i starten.

Vi vil ikke avsløre hvordan vi har målt toppfarten, men den var 126 km/t.

Vi bør også legge til at det er to motorinnstillinger: økonomi og sport. De kunne like godt vært merket kjedelig og morsomt.

Fraværet av støy er også noe folk rundt legger merke til. De ser en tohjuling, som vanligvis gir behov for hørselvern, fyke av sted uten mer enn litt summing. Men den som har det aller best, er den som sitter oppå.

Les også:

Stopper råkjørere med hull i veien

Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene  

Børstefri vekselstrøm

Tidligere har Zero brukt likestrømsmotorer, som selvfølgelig er enklere når man kjører på batteri.

Men vekselstrømsmotorer med frekvens- og spenningsomforming, altså en inverter, har revolusjonert dette feltet på grunn av elektronikkutviklingen.

Derfor har Zero DS nå trefase vekselstrømdrift. Det er mer effektivt og regulerbart over et særdeles bredt turtallsområde enn med likestrømsdrift.

Kontakten: Vi savner et lokk over ladekontakten. Det gav oss ingen problemer, men sitter litt utsatt til. I hvert fall om man tar sykkelens utseende på alvor og begir seg ut i gjørma. Håkon Jacobsen

Bukkene Bruse-effekt

Vi er vant til at det skjer en viss utvikling på kjøretøyer fra år til år. Produsentene må ha noe nytt å friste med. Men hos Zero er det rene Bukkene Bruse; ikke ta meg, det kommer en som er mye bedre etter meg.

Når vi ser på 2013-modellene, så er 2012 bare barnematen. For det blir mye mer kraft, hele 40 kW, større batterier og utvidet kjørelengde.

Men det er ikke en lett motorsykkel lenger, og dyrere blir den sikkert.

Les også:

Ås-studenter bygget enestående elektrisk motorsykkel

Sykkel uten kjede  

Miljøvennlig

Noen vil sikkert ha en slik motorsykkel for å være miljøvennlige. For det er den. Men det store bidraget til CO2-frihet kommer neppe herfra, selv om vi snakker om et energiforbruk på litt over en halv kWh per mil.

Og i Norge kommer de stort sett som payback fra en dårlig sommer. Zeroen har også en viss regenerativ lading ved at motoren brukes som generator til lett bremsing.

Driftskostnadene i form av energi er særdeles beskjedne, men viktigere er at servicekostnader er knøttsmå på grunn av en omtrent vedlikeholdsfri AC-motor og fravær av girkasse, clutch, olje etc.

Prisen på herligheten er 95 000 kroner hos importøren EV Oslo.

Les også:

Denne sykkelen har trådløse bremser

Denne bilen kan krympe

Tesla nummer fire kommer

Advarer mot gamle elbiler

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Ladbar Volvo-SUV med 350 hk