MOTOR

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Virkningsgraden i en elbil er ikke mer enn 22,5 prosent. En ny dieselmotor kan komme over 60 prosent.

FÅREKLÆR: Elbilen blir først miljøvennlig hvis strømmen kommer fra fornybare kilder, hevder tysk professor. Her Nissan Leaf, som da blir miljøvennlig i Norge, men ikke i Tyskland.
FÅREKLÆR: Elbilen blir først miljøvennlig hvis strømmen kommer fra fornybare kilder, hevder tysk professor. Her Nissan Leaf, som da blir miljøvennlig i Norge, men ikke i Tyskland.
28. mai 2012 - 19:17
Vis mer

Virkningsgraden i en elmotor regnes ofte å ligge så høyt som 90 prosent. Dette står i sterk kontrast til virkningsgraden i forbrenningsmotorer, som ligger rundt 30 prosent.

Men dette stemmer overhodet ikke i praksis, hevder professor Hans Peter Lenz ved det tyske Karlsruher Institut für Technik, KIT.

Eksempelet hans er hentet fra tyske forhold, og vil ikke slå likt ut i Norge, hvor vi bruker mer fornybar energi.

Les også: Slik kan elbilen bli trådløs

Overskuddsvarme

Professoren har tatt utgangspunkt i to Mercedes C-klasse biler med diesel og bensinmotorer, skriver Teknisk Ukeblads tyske søstertidsskrift VDI Nachrichten.

Ved en årsmiddeltemperatur på 10 grader og en snitthastighet på 60 km/h viser professorens beregninger et faktisk forbruk på 0,62 liter diesel per 10 km og 0,85 liter bensin. Av dette går 33,9 prosent av dieselen til fremdrift, mens bensinbilen ikke utnytter mer enn 28,2 prosent.

Professoren tar bruk av overskuddsvarme med i regnestykket, og virkningsgraden stiger til 38 prosent for bensinmotoren og 45 prosent for dieselmotoren.

Dette er verdier regnet fra drivstoffet fylles på tanken, gjennom hele produksjonsprosessen går 10 prosent av energien tapt før drivstoffet ender på tanken.

Hans Peter Lenz hevder at gjennom ytterligere optimalisering av motorene og bedre utnyttelse av overskuddsvarmen er det realistisk å heve virkningsgraden til henholdsvis 54 og 61 prosent for bensin og diesel.

Les også: Her er Toyotas elektriske SUV

Oppvarming nødvendig

Så går han løs på elbilene. Mangel på overskuddsvarme fører til at ekstra energi må inn for å holde bilen varm og rutene frie for dugg. Dermed øker det reelle forbruket til 31 kWh/100km.

Han regner med en virkningsgrad på kun 50 prosent i tyske kraftverk, og et overføringstap på 10 prosent. Dermed ender kun 40 prosent av den opprinnelige energien i bilens batterier.

Professorens fasit er at 77,5 prosent av energien går tapt, og at elbiler gir 1,6 ganger så mye CO2-utslipp som en stempelmotor. Likevel avviser han ikke elbilen.

– Men den blir først fornuftig når strømmen er fornybar, og det vil ta mange tiår før vi er der, sier Lenz til VDI Nachrichten.

Les også:

– Denne Volvoen må bli 100000 kroner billigere

252 km/t med elbil på is

Tesla-SUV får falkevinger

Slik får du DAB-radio i bilen 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.