ROSKVA ELECTRIC

Ås-studenter bygget enestående elektrisk motorsykkel

Se video av Roskva Electric.

ROSKVA ELECTRIC

  • Vekt: 160 kilo
  • Akselavstand: 1385 mm
  • Rekkevidde: 60 kilometer
  • Toppfart: 170 km/t
  • 0-100: 3-4 sekunder
  • Toppeffekt: 2 x 36 kW, 96,6 hk
  • Dreiemoment: 80 Nm

Motorsykler har mest tap per kilo av alle personkjøretøy.

Fem masterstudenter fra Universitetet for miljø - og biovitenskap på Ås har tatt konsekvensene av det.

Den raske

Roskva er norrønt for «den raske», noe som kan passe godt for denne sykkelen.

Den har en toppfart på ca 170 km/t, og den akselerer fra 0-100 km/t på bare 3 sekunder.

Selv om elektriske motorsykler er langt ifra noe nytt på markedet, er de et sjeldent syn på veiene.

Unik og håndlaget

Studentene bil at Roskva skal kombinere kjøregleden til en bensinmotorsykkel med elektrisitetens miljømessige fordeler.

Prototypen er håndlaget, og studentene har lagt vekt på et design som skiller seg fra konkurrentene på markedet.

- Vi bruker en 100 prosent karbonfiberramme og har en total rammevekt på kun 25 kilo. Det er ekstremt lite, sier Hans Ola Krog.

Sykkelen skal vises fram på Rudskogen Motorshow i helgen.

Se selv i videoen over hvordan sykkelen fungerer.

 

Les også:

Kjørte 20000 km på frityrolje

Landets raskeste drosje

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Slik kan elbilen bli trådløs

252 km/t med elbil på is