Ved å innføre påkrevd etterutdanning av alle ansatte håper Statens vegvesen på å få lik behandling av trafikanter over hele landet. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

KOMPETANSEUTVIKLING

1650 vegvesen-ansatte må nå ha etterutdanning

1.januar startet det nye trafikant- og kjøretøystudiet til Statens vegvesen. I tiden fremover skal alle vegvesenets ansatte som jobber med trafikant og kjøretøy gjennom en eller flere moduler av studiet.

Likebehandling i hele landet

Målet med etterutdanningen av de 1650 ansatte som jobber som sensorer, med tilsyn, utekontroll, forvaltningskontroll og sitter i skranke, er å bidra til at alle brukere av trafikkstasjoner langs norske veier opplever lik behandling.

– Hensikten er at brukere skal møte lik behandling av god kvalitet enten de oppsøker en trafikkstasjon i Alta, eller i Kristiansand, sier avdelingsdirektør Bente Skjetne i Statens Vegvesen.

Studiet er delt opp i fem ulike fagområder, med en felles basisutdanning til grunn.

– Vi vil hele tiden ha fokus på å tilby riktig kompetanse, sier Skjetne.

Les også: Vegvesenet vil forby tverrspente dekker i trebruer

Individuelle utdanningsløp

Så langt har to norske utdanningsinstitusjoner fått anbud på å drive studiet.

– Universitetet i Agder og Høgskolen i Nord-Trøndelag har hovedansvaret for undervisningen. På de områdene hvor kompetansen er spesiell i Statens vegvesen vil vi stille med egne krefter, forklarer Skjetne.

Hvor mye tid hver enkelt ansatt vil bruke på etterutdanningen varierer.

– Det kommer helt an på hva de jobber med og hvilken kompetanse de har fra før. De som er nye hos oss, eller som starter i nye stillinger vil starte med en grunnutdanning innen deres fagområdet, i tillegg arrangerer vi tilleggsutdanning innenfor særskilte områder, og etterutdanning etter hvert som de er på vei gjennom systemet her hos oss.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040

Ønsker lite fravær

For å skape så lite fravær fra jobb som mulig, er store deler av studiet lagt opp som nettstudie.

– I tillegg prøver vi å arrangere undervisningen geografisk uavhengig av utdanningsinstitusjonene, slik at fraværet og kostnadene skal være så lave som mulig, sier Skjetne.

Hun legger til at tilbakemeldingene fra de ansatte så langt har vært veldig gode.

– Jeg tror de ansatte setter stor pris på å jobbe i en etat som tilbyr utdanning på høyskolenivå som gir studiepoeng. Ved å fokusere på kompetanseutvikling blir de i tillegg tryggere på den jobben de gjør.

Les også:

Her er den nye bompengebrikken

Vegvesenet håper GPS-styrt salting skal halvere saltbruken

Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent