Veisalting gir mange utfordringer både for kjøretøy og miljø. Nå har et norsk selskap utviklet et system basert på flyplassteknologi. (Bilde: Colourbox)

SALTING AV VEIER

Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent

Salt smart

Forsknings- og utviklingsprosjektet gjennomført av Statens vegvesen fra 2007 til 2011.

Målet var å redusere saltforbruket uten at dette skulle gå utover trafikksikkerheten.

Ønsket at man skulle fjerne mest mulig snø og slaps mekanisk med minimaltbruk av salt.

Øveraasen var i hele perioden vært med som en samarbeidspartner.

Kilde: Statens vegvesen

Som en videreføring av Statens vegvesens arbeid med å redusere saltbruket på norske vinterveier, har Øveraasen Snow Removal Systems kommet opp med konseptet «sort uten salt».

Konseptet er hentet fra flyplasser, der rullebanen må være svart, og snøfri, året rundt.

Les også: Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Firetrinnskonsept

Konseptet til Øveraasen går ut på mekanisk snøfjerning, for å minske saltforbruket.

Det er et firetrinnskonsept, som starter med normal brøyting med hovedskjær. Videre rydder et slapseskjær vekk det som ligger igjen etter hovedskjæret. Så fjerner en roterende børste det som ligger igjen etter plogen.

Til slutt spres en minimal mengde saltløsning, for å tine opp de siste restene på veien.

– En vanlig brøytebil er bare en plog som tar snøen i fra veibanen og skyver den til siden. Vi mener en plog ikke gjør en god nok jobb, i tillegg må det benyttes en stor roterende børste. En snøplog vil ikke ha muligheten til å rydde snøen helt ned i spor i veien, det vil en børste, forklarer Tor Arve Øveraasen, administrerende direktør i Øveraasen Snow Removal Systems.

Les også: 3D-veimerking skal forhindre møteulykker

For å redusere saltbruken på norske veier har Øveraasen utviklet et system som likner det som brukes på flyplasser. Illustrasjon: Øveraasen

Flyplassteknologi

Selskapet har i mange år levert denne formen for måkemekanismer til flyplasser.

– Vi ser at vi rydder veldig godt mekanisk på flyplasser uansett vær. Og lurer litt på hvorfor utviklingen ligger så langt etter på veisiden. Det bør være fullt mulig å tilby trafikantene bedre kjøreforhold på likere linje med rullebanene, sier Øveraasen.

I tillegg til det, sier han at konseptet vil ha mye å si for mengden veisalt langs norske veier.

– Målet er bedre, trafikksikre veier, med vesentlig redusert saltforbruk og derigjennom store miljømessige gevinster, sier han.

– Hvor mye mindre salt er det behov for på veiene med det nye konseptet?

– Vi ser et sted mellom 60 og 80 prosent reduksjon i saltbruken.

Les også:  Veidekke-sjef: Uerfarne folk har bidratt til veikonflikter for 400 millioner

Systemet består av fire trinn, og reduserer saltforbruket med opp mot 80 prosent, sammenliknet med med normal snømåking. Illustrasjon: Øveraasen

Kan bli vanlig

Konseptet er utviklet i etterkant av vegvesenets prosjekt «salt smart», som hadde som mål å fjerne mest mulig snø og slaps mekanisk, med minimal bruk av salt.

– Det er påvist at veisalt kan ha negativ påvirkning på miljøet langs saltede veier. Det har derfor vært et mål å lete etter mekanisk snøfjerning som kan redusere saltforbruket, sier Åge Sivertsen, prosjektleder for Salt smart.

Sivertsen er positiv til bruken av roterende børster på vei, og ser ikke bort fra at det kan bli standard på norske brøytebiler på sikt.

– En har god erfaring fra det i forhold til flyplassvedlikehold og på fortau. Liknende utstyr finnes allerede i en del andre land, men er så langt ikke vanlig langs norske veier, sier han.

Les også:

Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier

Nå skal alle norske veier sikres etter like kriterier

Ingen brems for elbilen likevel