For å forhindre telehiv i nye veier skjerper Vegdirektoratet kravene til frostsikring. (Bilde: Truls Tunmo)

TELEHIV

Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Telehiv

  • Telehiv forekommer der vann har fått samle seg under topplaget av veien og fryser om vinteren.
  • Frossent vann (is) har større volum enn flytende vann, og kan enten få veien til å slå buler etter hvert som frosten får virke, eller steiner blir flyttet, slik at det blir uventede hulrom inne i veilegemet.
  • Hulrommene blir mest merkbare når veien er tint igjen, enten det blir som slaghull eller berg-og-dalbane-effekt.

Etter flere tilfeller av telehiv i nye veier de siste årene, er Vegdirektoratet i gang med å skjerpe kravene for bygging av vei.

I januar kommer Vegdirektoratets oppdaterte Håndbok 018 vegbygging. Der blir kravene til flere punkt knyttet opp mot frostsikring betraktelig strengere enn tidligere.

– Et stort problem

– Telehiv er et stort problem på en del eksisterende veier. Mange eldre veier er bygget etter svakere krav enn de vi har i dag, da er det naturlig at de er mer utsatt for frostskader enn nyere veier, sier Øystein Myhre i Vegdirektoratet.

Kravene til veiens oppbygning har gradvis blitt høyere og høyere. I 2012 kom Vegdirektoratet med nye regler, som gikk ut på at sprengt stein ikke lenger var lov å bruke i forsterkningslaget ved bygging av veier.

I januar kommer en ytterlig skjerping av reglene.

– Oppdateringene av håndboken dreier seg hovedsakelig om frostsikring av veier. Nye veier må nå dimensjoneres for frost helt fra starten av, sier Myhre.

Les også: Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier

Lengre levetid

Det har tidligere vært lov med ti prosent underdimensjonering av en veiparsell. Det vil det ikke bli lenger.

– Det betyr at ti prosent av lengden av en parsell ikke nødvendigvis har trengt å være godt nok dimensjonert. Undergrunnen på norske veistrekninger varierer gjerne veldig, så ved å åpne for muligheten til å underdimensjonere opp til ti prosent av veien har det blitt spart en god del penger, forklarer Myhre.

Videre vil det blir strengere krav til drenering av nye veier, og en reduksjon i valgmulighetene for antall bærelagstyper man kan benytte til vei.

– Det har vært en del svakheter ved dreneringen på noen anlegg tidligere. Derfor innføres det nå krav om at det skal dreneres i forhold til frostsikringslaget også, ikke bare forsterkningslaget, som tidligere har vært kravet, sier Myhre.

Les også: Spesialpukk skal gi veier helt uten telehiv

Tror på stor effekt

Han er sikker på at de skjerpede kravene, kombinert med regelendringene i 2012 vil ha stor effekt på veiers levetid.

– Det at vi får mer homogen jevn kvalitet på materialene, kombinert med strengere krav til dimensjonering, vil helt klart bidra til lengre levetid på veiene, sier han.

– Vil det føre til at veiene blir dyrere å bygge?

– Veiene kan bli litt dyrere å bygge. Men siden levetiden øker har det ikke nødvendigvis noe å si for totalkostnaden, sier Myhre.

Et mer oversiktlig regelverk

Myhre har fått tilbakemeldinger om at dagens håndbok er uoversiktlig, og at mange synes det har vært vanskelig å sette seg inn i dagens krav. Det skal endres i den nye håndboken.

– De som kjenner boken godt vet selvfølgelig hvordan det henger sammen, men det er nok også en del litt urutinerte brukere. Derfor er det veldig viktig for oss at stoffet blir helhetlig, og at frostdimensjonering er et hensyn alle vet at man må ta allerede fra starten av veiprosjekter, sier han.

Les også:

Slik unngår svenskene kø

Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

3D-veimerking skal forhindre møteulykker