Modulvogntog burde tillates som beredskapsløsning når togene på Dovrebanen står, ifølge NHO logistikk og transport og Schenker. (Bilde: NHO logistikk og transport)

MODULVOGNTOG

Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier

Modulvogntog burde tillates som beredskapsløsning når togene på Dovrebanen står, mener NHO logistikk og transport og Schenker.

20 års manglende vedlikehold av norsk jernbane har ført til behov for en beredskapsplan for norsk godstransport, ifølge NHO logistikk og transport.

Nå ber de Samferdselsdepartementet åpne for bruk av modulvogntog på over 25 meter i lengde, og opp til 60 tonn tunge, på norske hovedveier når jernbanen står.

- Det går helt feil ved for gods på bane her i landet. Nå må regjeringen gjøre noe med prioriteringene sine. Og frem til de gjør noe for godstransport på bane trenger vi en midlertidig løsning, sier Erling Sæther, direktør i NHO Logistikk og Transport.

400 millioner mer

Hovedproblemet, er i følge Sæther, Dovrebanen, som senest i helgen var stengt grunnet ras ved Ringebu.

- I fjor stod Dovrebanen stille i tilsammen to måneder. Så langt i år har den stått i  35 dager. Det fører til store økte kostnader for kundene våre, sier han.

Sæther viser til en utregning gjennomført av NHO logistikk og transport som viser at stengte jernbanestrekninger i 2012 første til en merkostnad på 400 millioner kroner.

- Beløpet inkluderer ikke bare den forsinkede togreisen, det inkluderer også følgekostnadene som ekstra overtidsarbeid på terminalene, ekstra distribusjons og utkjøringsbiler, sier han.

Sæther ser ikke bort fra at ekstrakostnadene i 2013 vil bli like høye.

Les også: Isopor halverer varmetapet i sporveksler

Ikke flere ulykker

Regjeringen har i dag satt opp en forsøksordning hvor modulvogntog kjøres på enkelte strekninger, som mellom oslo og Kristiansand, Svinesund og Hamar. Modulvogntogene kan også kjøres på enkelte strekninger i Nord-Norge fram mot 2017.

Sæther sier ordningen bør utvides, og også gjelde mellom Oslo og Trondheim.

- Modulvogntogene har vært på norske veier i fem år, og ikke ført til noen flere ulykker. Det finnes ingen statistikk som viser at de er mer ulykkeeksponert, sier han. 

I Sverige og Finnland er det lov med lange vogntog på hele veinettet.

- Der viser statistikk at disse vogntogene er like trygge som andre vogntog, i tillegg fører det til at det blir færre vogntog på veiene, sier Sæther.

Les også: Deler ut E6-jobber uten anbud etter Alpine Bau-konkurs

Fra tre til to biler

Kommunikasjonssjef i Schenker, Einar Spurkeland, sier forslaget om å få bruke modulvogntog for innstilte godstog vil ha stor betydning for næringslivet generelt og godsnæringen i Norge.

- Store deler av vareforsyningen mellom landsdelene går med tog. Når toget svikter risikerer vi at mat, medisiner og andre livsviktige varer går ut på dato før de kommer frem til mottakeren, sier han.

Spurkeland påpeker at godsnæringen allerede kjøre gods med bil når jernbanestrekninger står.

- Første halvår 2013 har eksempelvis Dovrebanen vært steng cirka 35 dager, noe som er svært dyrt for varedistribusjonen. Om vi får ta i bruk modulvogntog vil vi kunne bruke to vogntog der vi i dag bruker tre. Det vil redusere kostnader og forsinkelsene, og være bra for miljøet, sier han.

Spurkeland sier hele strekningen mellom Oslo og Trondheim er rustet for vogntog på 60 tonn, og håper Samferdselsdepartementet raskt åpner for en slik beredskapsplan.

- Vi ønsker rett og slett å redusere de ekstrakostnadene vi opplever når toget ikke går. Når alle skal ha lastebil samtidig går prisene opp. Det finnes i utgangspunktet ikke noe ledig kapasitet som bare kan hentes fram ved behov. Om du har planlagt beredskap mener vi det vil gå mye bedre, sier han.

Les også: Sweco blir størst i Norden

Ingen beredskapsplan i dag

Per i dag har ikke jernbanen noe beredskap når godstrafikken står.

- De setter opp busser for persontrafikken, men har ingen tiltak for godstogene. Det må vi hanskes med selv. Derfor mener vi at samfunnet må legge mer til rette for at vi enklere kan benytte oss av alternative løsninger. Bil og tog kan utfylle hverandre og må integreres mye bedre enn i dag, sier Spurkeland.

Han sier næringen ønsker å bruke bane til godstransport, men at dagens jernbanestandard gjør det vanskelig.

- Vi må ha en helt ny måte å tenke jernbanedrift på om man skal lykkes med gods jernbanen i Norge. Hyppige linjebrudd, gamle terminaler og dårlig organisering ødelegger for godsmulighetene på norsk jernbane. Bare siden 2008 har jernbanen i Norge fått redusert volumene med rundt en million tonn gods årlig som følge av dårlig kvalitet på linjen og for lang fremføringstid, sier Spurkeland.

Samferdselsdepartementet ønsker ikke å kommentere saken.

Les også:

Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen

Derfor tar vogntog fyr

200 norske tunneler har for dårlig sikkerhet