Isolering: Isoporisolering av sporveksel på Hamar stasjon. Foto: Amund Korsbakken

ISOLERING AV SPORVEKSLER

Isopor halverer varmetapet i sporveksler

Sporvekslere

En sporveksel eller pens er en innretning i jernbanesporet for å flytte et tog eller en vogn over fra et spor til et annet.

23 prosent av samtlige feil som førte til forsinkelser i 2007 hadde med feil på sporvekslerne å gjøre.

Jernbaneverket har nesten 3000 ­sporvekslere med varmeelement.

Isolering av disse kan gi et stort potensial­ for energibesparelser.

I arbeidet med å redusere energiforbruket til jernbanen gjennomførte Jernbaneverket vinteren 2012/2013 et pilotprosjekt på Bergseng stasjon.

Målet var å redusere elektrisitetsforbruket til sporvekselvarme.

– Ved å isolere sporveksler som har varmeelement holdes varmen der den skal være, og vi unngår varmetap. Det fungerer på samme måte som når man isolerer boliger, sier Bjørn Terje Opsalhagen, elkraftansvarlig i Jernbaneverket på Hamar.

Gjorde store utslag

Høsten 2012 ble det montert kWh-målere på to vekslere på Bergseng stasjon, én veksel med isolering og én uten.

– Energibesparelsen fra oktober til mars var på 45 prosent for veksleren med isolering, sier Opsalhagen.

Vekselen uten isolering hadde snøkoster, slik at forskjellen ble noe mindre da man allerede hadde et energisparende tiltak montert.

– Uten noen energisparende tiltak på vekselen ville forskjellen blitt enda tydeligere, sier Opsalhagen.

Han forteller at det høsten 2012 også ble montert isolering på fire sporveksler på Hamar stasjon, som følge av de gode erfaringene ved Bergseng.

Les også: Slik skal jernbanen bli digital

Stort potensial

Jernbaneverket har nesten 3000 sporveksler med varmeelement. Hvor mye det er mulig å spare på å videreføre prosjektet til alle sporveksler er vanskelig å si, ifølge Opsalhagen.

– Potensialet for videre energibesparelser er stort, men akkurat hvor stort det er, vet jeg ikke, sier han.

Opsalhagen legger til at prosjektet ennå ikke er ferdig, og at det ikke er avgjort om prosjektet skal videreføres.

– Løsningen må prøves ut over en lengre periode så vi ser hvor godt isoleringen holder, før vi kan avgjøre om den kan brukes eller ikke, sier han.

Les også:

Jernbaneverket byttet ut kobberkabler for å hindre tyveri

- I dag er så godt som alle jernbaneingeniørene over 55 år

Her er Jernbane-Norges nye stolthet