MER AV DETTE, TAKK: Jernbanedirektør Elisabeth Enger gikk langt i å antyde overfor statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp, ryggen til) at Vedlikeholdstoget burde etterfølges av flere i sitt slag. Her foran verksteddelen av toget.
HJELPEN ER PÅ VEI: Jernbaneverket tror det gule toget vil bli godt mottatt av de togreisende.
FØR: En operatør skal omgjøre verkstedvognen fra fraktemodus til driftsmodus.
UNDER: Veggen skyves hydraulisk ut på begge sider for å gi økt arbeidsflate, gulvet løftes opp på siden.
ETTER: Gulvet er åpent, og verkstedhallen er klar til bruk.
SKINNER I TAKET: Lagerdelen på midten av togsettet er et resultat av prosessen mellom Robel og Jernbaneverket: I utgangspunktet en ombygd godsvogn, men med sidevegger som kan åpnes og sammenhengende kranskinner i taket helt fram til verkstedvognen.
LUKKET: Hydraulikken i lagervognen, innenfra i lukket versjon.
ÅPEN: Den samme vognen med åpnet sidevegg.
INITIATIVTAKEREN: Vedlikeholdstoget har fått navn etter tidligere driftssjef ved Gardermobanen, Asbjørn Færgestad. Han regnes som den fremste pådriveren for Vedlikeholdstoget, men døde mens prosjektet fortsatt var i en tidlig fase.

VEDLIKEHOLDSTOGET

Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Toget til høyre er aller siste skrik innen norsk jernbaneteknologi.

Nøkkeltall om Vedlikeholdstoget:

  • Største hastighet: 100 km/t
  • Lengde: 70 m fordelt på tre vogner
  • Motorer: 3 x 500 kW
  • Produsent: Robel, Tyskland
  • Bruksområde: Alt av sporvedlikehold, kan også brukes som beredskapstog for å hente tog som har fått motorhavari på linjen.
  • Stasjonering: Lillestrøm

(Kilde: JBV)

Togvogner der du ser skinnegangen gjennom et hull i gulvet, er sjelden et tegn på moderne togteknologi.

Men Jernbaneverkets nye vedlikeholdstog tar det litt lenger, og fjerner like godt hele gulvet når verkstedvognen parkeres.

Signaturtoget til venstre på bildet over er riktignok strømlinjeformet og pent.

Men det var ikke nyvinninger innen verken fart eller passasjerkomfort som sto i fokus under dagens offisielle åpningsseanse fra Jernbaneverket på Oslo S.

– Dette er som et kinderegg som løser tre problemer på én gang, skrøt Samferdselsdepartementets utskremte, statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp).

Les også: Denne skal redde togpendlerne fra snøkaos

Skreddersydd for Norge

For det første blir forsinkelsene færre for passasjerene, for det andre arbeidssituasjonen tryggere og bedre for vedlikeholdsmannskapene, fortsatte statssekretæren.

– Og ikke minst blir det bedre for oss i departementet, som ellers må ta imot kritikken fra passasjerene når ting ikke fungerer, sa en håpefull Bartnes.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger fulgte opp:

– Dette har vært under planlegging lenge, og er unikt for Norge. Det finnes noen få løsninger som ligner, men ingen helt som dette. Foreløpig er toget stasjonert i Lillestrøm og tiltenkt bruk i det sentrale Østlandet. Men vi vil nok vurdere flere etter hvert som dobbeltsporene popper opp i stort antall, sa Enger, tydelig henvendt til Bartnes.

Les også: Nå blir det god mobildekning på toget

Vinn-vinn-samarbeid

Vedlikeholdstoget er et resultat av et mangeårig utviklingssamarbeid mellom den tyske leverandøren Robel og Jernbaneverket, og ble tross den innlagte utviklingsperioden levert "på tid og på pris", ifølge avdelingsdirektør Håvard Vestgren i Bane Transport.

Prisen skal være rundt 30 millioner kroner, får TU opplyst.

Utviklingssiden har trolig kostet Jernbaneverket lite, og grunnen til dét ble tydelig da den tyske Robel-representanten takket for samarbeidet.

Det skreddersydde norske sluttproduktet er nemlig nå blitt hyllevare fra Robel.

Toget ble vist fram under jernbanemessen i Berlin nylig – og er følgelig på vei inn i varmen hos spesielt britiske jernbanemyndigheter.

Les også: 200 km/t blir maksfart i 30 år til

Alt i ett

Selve verkstedvognen, med sine hydraulisk utvidbare vegger (se bildekarusell), var et eksisterende Robel-produkt da Jernbaneverket kom på banen.

Siden er en rekke funksjonaliteter (se fakta) lagt til, hvorav egen framdrift kanskje er det mest vesentlige.

I tillegg har den norske modifiserte varianten fått en egen oppholdsdel, og ikke minst utvidet lagervogn med kapasitet for å laste inn inntil 15 meters skinnestykker og sidevegger som kan løftes opp hydraulisk.

Togsettet kan komme opp i 100 km/t, og er dermed rustet for på egenhånd å kunne rykke ut til akutte reparasjoner – og også til å hjelpe havarerte tog.

Sentrale egenskaper

  • Det nye toget blir å betrakte som et rullende sporverksted med alt maskinelt utstyr om bord.
  • Når toget er på arbeidsstedet kan gulvet åpnes, veggene skyves ut i bredden og dermed kan mannskapene jobbe innendørs på sporet i all slags vær.
  • Der det er dobbeltspor kan togtrafikken på nabosporet passere uhindret av arbeidene, noe som i dag bare kan skje i sakte fart.
  • Det norske vedlikeholdstoget er det første i sitt slag og er utviklet av tyske Robel i samarbeid med Jernbaneverket. Det finnes lignende konsepter i drift i Østerrike og i Sveits
  • Toget blir stasjonert på Lillestrøm med sitt hovedinnsatsområde på strekningen Drammen – Gardermoen.
  • Det er testet ut på norske spor og skal settes i full drift i løpet av våren.

Les også:

Skal bygge fjellheis rett fra togstasjonen

Verdens største snøsmelter redder svenskene