Ved å kombinere GPS-styring og saltløsning, kan saltmengden på norske vinterveier opp mot halveres, ifølge Statens vegvesen. (Bilde: Roald, Berit)

STATENS VEGVESEN

Vegvesenet håper GPS-styrt salting skal halvere saltbruken

For å redusere saltbruken på norske vinterveier har Statens vegvesen tatt i bruk GPS-styring. Prosjektet ble satt i gang november 2012 på veistrekninger på Romerike og i Stavanger.

– Tilbakemeldingene vi har fått så langt er utelukkende positive, men vi var helt i oppstartsfasen i fjor, så etter årets sesong vil vi kunne si mer om resultatene, sier prosjektleder Dagfinn Gryteselv i Statens vegvesen.

Hovedformålet med prosjektet er å finne fram til metoder som kan redusere mengden salt på veiene, og samtidig opprettholde trafikksikkerheten.

Les også: Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent

Riktigere salting

GPS-styrt salting går ut på at en forhåndsprogrammert datamaskin styrer både saltmengde og saltbredde ut fra GPS-koordinater.

– Slik får man endret saltmengden ut fra bredden på veien, eller i problemområder som skyggelagte kurver, noe som gir en riktigere og mer miljøvennlig salting, forklarer Gryteselv.

GPS-styrt salting vil i tillegg lette arbeidet til sjåførene, så de i større grad kan konsentrere seg om å kjøre lastebilene.

– Tilleggsenhetene som trengs for GPS-styring kan monteres i alle ordinære strøbiler, de kommuniserer med sattelitter for å finne ut av hvor i verden bilene befinner seg, og gir sjåførene mulighet til å rette fokus på veien foran seg, ved at de slipper å justere mengde salt, og snøbredde etterhvert som de forflytter seg, sier Gryteselv.

Les også: Veidekke-sjef: Uerfarne folk har bidratt til veikonflikter for 400 millioner

Fra tørt til vått

Kombinert med GPS-styringen, tester Vegvesenet også ut ulike saltløsninger, for å finne en optimal blanding.

– GPS-styring kan optimalisere strømengde på areal og sted i forhold til temperatur. Om vi i tillegg bytter ut tørt salt, til bruk av saltløsning, bør potensialet for reduksjon av salt langs veiene være stort, sier Gryteselv.

Han legger til at tanken saltløsningen er at vannet binder saltet, slik at det ikke føyker vekk i det første bil passerer, og dermed er behov for mindre salt enn ved tørrsalting.

Les også: Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

Stort potensiale på sikt

Prosjekt tar sikte på å få kappet ned saltbruken på veiene vesentlig. Men akkurat hvor mye er ifølge Gryteselv vanskelig å si.

– Vi ser for oss en reduksjon av saltmengden på mellom 10 og 20 prosent på kort sikt, og etter hvert som man får optimalisert det og får økt kunnskapen rundt det, tror jeg potensialet kan være på opp mot femti prosent reduksjon sammenliknet med i dag, sier han.

Gryteselv har stor tro på GPS-strøing som fremtidens løsning i Norge.

– Dette har blitt brukt på det danske riksveinettet i lang tid, og har gitt gode resultater. Det er ingen grunn til at det ikke skal fingere like godt i Norge, sier han.

Les også: Ny veistrø gjør is til sandpapir

Positive tilbakemeldinger

Veidekke Industri, som tester ut løsningen på oppdrag fra Statens vegvesen, hadde onsdag et eget evalueringsmøte for å diskutere bruken av GPS-styrt salting så langt.

– Tilbakemeldingene vi får fra sjåførene er nesten utelukkende positive. GPS-styringen gjør at sjåføren kun setter seg inn i bilen, trykker play på displayet og kjører. Så legger sprederen ut riktig mengde salt på veien, forteller Tore Dyrseth, anleggsleder for Romerike i Veidekke Industri.

Han forklarer at det er forhåndsprogramert inn en rekke programmer i GPS-ene.

– Dermed legger sjåføren inn føre, vær og temperatur, så fikser GPS-en resten selv. Vi får på den måten den mengden salt vi skal ha der vi skal ha det, i motsetning til før da det fort kunne komme mye salt i grøfta ved svinger fremfor i veibanen, sier Dyrseth.

Les også: NSBs suksess bekymrer togsjefen

Mer i fremtiden

Dyrseth har stor tro på at GPS-styring er fremtiden for salting av norske vinterveier.

– Det er definitivt noe vi vil se mer til. Vi kommer i alle fall til å bestrebe å få det på flere enheter fortløpende, for så langt fugerer det over all forvening, sier han.

Les også:

Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling

Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg